تاثیر غلظت كادمیوم بر میزان آهن خون ماهی كپور

مطالعه ای که به تازگی توسط دانشمندان ایرانی انجام شده است به منظور بررسی تاثیر غلظت كادمیوم (Cd) بر روی میزان آهن خون كپور معمولی بوده است

احتمالاً جایگزینی و تداخل كادمیوم با آهن خون در گردش خونی رخ نمی دهد و تغییرات آهن خون در طول آزمایش تاثیر غلظت كادمیوم، احتمالاً به دلیل ایجاد تغییرات فیزیولوژیك ناشی از استرس در خون ماهی است..

روش بررسی در این پژوهش به این ترتیب بوده است که نمونه برداری به صورت تصادفی به وسیله تور كششی از استخر پرورشی واقع در بابل انجام شد. ابتدا ماهیان طی 48 ساعت با شرایط آزمایشگاه سازگاری یافته و سپس در قالب 4 گروه شامل گروه شاهد و سه گروه آزمون با غلظت متفاوت  قرار گرفتند.

تعداد آكواریم ها 12 عدد و تعداد ماهیان هرآكواریم 12 قطعه بود. در طول آزمایش سعی شد تا شرایط محیطی یكسانی برای تمامی آكواریم ها لحاظ گردد. خون گیری از ماهیان در زمان 48، 72 و 96 ساعت از ورید دمی و قلب انجام شد. غلظت كادمیوم و آهن خون پس از هضم اسیدی نمونه های خونی به وسیله ماكروویو، با دستگاه ICP-OES اندازه گیری شد.

یافته ها حاکی از آن بودند که میانگین وزنی و طولی (طول كل) ماهیان به ترتیب 6/ 163 گرم و 6/ 23 سانتی متر بود. در این مطالعه مشخص گردید كه میزان جذب كادمیوم در زمان های بیشتر، متمایزتر است و به طور كلی افزایش معنی داری (p<0.05، n=3) در طول زمان در غلظت های كادمیوم خون (در مقایسه با شاهد) مشاهده می شود كه چون خون به عنوان ناقل عمل می كند و محل انتقال فلزات سنگین چون كادمیوم به ارگان های هدف است، روند مشخصی ندارد.

دانشمندان با بررسی این داده ها به این نتیجه رسیدند که با رد فرضیه «غلظت یون كادمیوم با تداخل با آهن خون ماهی كپور معمولی تاثیر معنی داری بر كاهش میزان آهن موجود در خون دارد، ارتباط معنی داری بین افزایش كادمیوم جذب شده در خون و تغییرات آهن خون مشاهده نشد كه می توان نتیجه گرفت احتمالاً جایگزینی و تداخل كادمیوم با آهن خون در گردش خونی رخ نمی دهد و تغییرات آهن خون در طول آزمایش تاثیر غلظت كادمیوم، احتمالاً به دلیل ایجاد تغییرات فیزیولوژیك ناشی از استرس در خون ماهی است.

منبع: سید قاسم قربان زاده زعفرانی، شهلا جمیلی، جبیب اله ناظم، فرهاد عربها، امید رضا تونی،  1394،  بررسی تاثیر غلظت كادمیوم بر روی میزان آهن خون ماهی كپور معمولی. فصلنامه علوم و تكنولوژی محیط زیست ، سال هفدهم، شماره 3 (پیاپی 67).