اسکن رادیوگرافی اهرام مصر

ممدوح الدماتی ، وزیر عتیقه جات مصر اعلام کرد تیمی از پژوهشگران بین المللی از مراکز مختلف علمی جهان از جمله دانشگاه قاهره Cairo University  ، دانشگاه لاوال Université Laval و دانشگاه ناگویا Nagoya University در حال اجرای پروژه ای هستند که طی آن اهرام باستانی در مصر به طور کامل اسکن خواهند شد . در این عملیات پژوهشگران با استفاده از سیستم میون رادیو گرافی  radiographic muons ، ترموگرافی ( حرارت سنجی ) مادون قرم infrared thermography و بررسی و اندازه گیری بر مبنای تصاویر هوائی یا فوتو گرامتری photogrammetry در حال مطالعه دقیق و همراه با جزئیات اهرام مصر هستند .

پژوهشگران در این عملیات ویژه در نظر دارند علاوه بر مطالعه اهرام مصر ، به جستجوی محل دفن ملکه نفرتیتی Nefertiti که احتمال داده می شود در یک اتاق مخفی در مجموعه مقبره فرعون توت عنخ آمون قرار داشته باشد ، بپردازند .

ممدوح الدماتی در این زمینه اعلام کرد : " هدف اصلی پژوهشگران ، بررسی دقیق بزرگترین هرم مصر بدون انجام هر نوع عملیات فیزیکی و یا حفاری است . "

گفتنی است بر اساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه ، فاز نخست عملیات فوق شامل اسکن خمیدگی ها و شیب های هرم سرخ در دهشور pyramids at the Dahshur واقع در نکروپولیس و هرم های خوفو و خفره در جیزه خواهد بود .

در همین رابطه هنی هلال Hany Helal مدیر بخش مهندسی دانشگاه قاهره اعلام کرد : " شاید با انجام این ماموریت ما قادر به کشف تمامی رازهای موجود در اهرام مصر نشویم ولی بدون تردید با اجرای این پروژه و انجام آزمایش های لازم ، ما به درک بهتری از این سازه های باستانی و ان چه در دل خود پنهان کرده اند ، دست پیدا خواهیم کرد . "

لازم به توضیح است که پژوهشگران در این عملیات ویژه در نظر دارند علاوه بر مطالعه اهرام مصر ، به جستجوی محل دفن ملکه نفرتیتی Nefertiti که احتمال داده می شود در یک اتاق مخفی در مجموعه مقبره فرعون توت عنخ آمون قرار داشته باشد ، بپردازند . این عملیات به طور مجزا و تحت سرپرستی مصر شناس مشهور بریتانیائی ، یعنی نیولاس ریویس Nicholas Reeves  انجام خواهد شد .