درختان با دستکاری ژنتیکی بلندتر می‌شوند

به گزارش ایسنا، تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور «سیمون ترنر» از دانشکده علوم زیستی، موفق شدند دو ژن موجود در درختان صنوبر موسوم به PXY و CLE را اصلاح کنند؛ این دو ژن، مسئول سرعت تقسیم سلولی در تنه‌های درختان هستند.

درختان صنوبر به خودی خود سریع رشد می‌کنند و محققان نشان دادند، با مجاب‌کردن این ژن‌ها به بیان بیش از حد، این درختان با سرعت دو برابر از حالت طبیعی رشد کرده و برگ‌های بلندتر، عریض‌تر و بیشتری را رشد می‌دهند.

گرچه این یافته‌ها باید به صورت میدانی آزمایش شوند، کشف جدید می‌تواند راه را برای تولید درختانی هموار کند که بسیار سریع‌تر رشد می‌کنند و در برآوردن نیاز به توده زیستی به عنوان منبع تجدیدپذیر سوخت‌های زیستی و مواد شیمیایی کارآیی دارد؛ چنین درختانی همچنین میزان انتشار دی‌اکسیدکربن به جو را به حداقل خواهند رساند.

علاوه بر افزایش بالقوه تجهیزات زیستی برای کاربردهای فناوری زیستی و سوخت زیستی، دانشمندان مدعی‌اند، می‌توان از این موفقیت در کمک‌کردن به گیاهان و محصولات زراعی برای برخورد با شرایط محیطی ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی بهره برد.

اکثر گیاهان از جمله محصولات زراعی با سرعت رشد کمتر به شرایط محیطی مختلف واکنش نشان می‌دهند که این موضوع می‌تواند منجر به تولید محصولات زراعی کمتر شود. درک چگونگی واکنش‌ نشان‌ دادن گیاهان به سیگنال‌های محیطی و میزان دستکاری‌کردن آن‌ها برای خنثی‌کردن این سیگنال‌ها، برای ارتقای مداوم عملکرد محصولات زراعی حائزاهمیت است.

در آینده، امکان دستکاری بیان ژن‌های PXY و CLE می‌تواند سیگنال‌های محیطی تغییردهنده رشد گیاه را خنثی کند.

دانشمندان هم‌اکنون به دنبال همکاری با شرکت‌هایی برای انجام آزمایش میدانی یافته‌های این مطالعه هستند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Current Biology منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا