کد خبر : 18917 شنبه 25 مهر 1394 - 07:10:32
اهمیت-شناخت-ویژگی-های-حیوانات-

کلید نجات گونه های جانوری از تغییرات آب و هوایی

اهمیت شناخت ویژگی های حیوانات

سیناپرس: تیمی از پژوهشگران استرالیائی با مطالعه نحوه تطبیق پذیری حیوانات ساکن در جنگل های استوائی اعلام کردند که شناسائی ویژگی های منحصر به فرد گونه های جانوری ، کلید نجات آن ها از تاثیرات نامطلوب تغییرات آب و هوائی محسوب می شود .

تغییرات آب و هوائی و روند گرمایش زمین سبب بروز تغییراتی جدی در اقلیم و اکوسیستم های مختلف طبیعی جهان شده است که این موضوع تاثیراتی مستقیم بر نحوه زندگی حیوانات دارد . لازم به توضیح است که این موضوع منحصر به اقلیمی خاص نبوده و شامل اکو سیستم های دریائی ، جنگل ، کوهستان ، دشت و ... می شود . در این میان بسیاری از گونه های جانوری به دلیل شرایط پیش آمده دچار مشکلات عدیده ای شده اند که از آن جمله می توان در اختلال در روند مهاجرت ، تولید مثل ، شکار و شرایط زندگی آن ها اشاره کرد . مشکلات فوق الذکر در بسیاری از مواقع سبب ایجاد خطر انقراض در این جانوران شده است . در این میان پژوهشگران و جانورشناسان در تلاش هستند تا با مطالعه این شرایط ، نسبت به بهبود وضعیت جانوران اقدام کرده و آن ها را از انقراض نجات دهند .

بر اساس تازه ترین تحقیقات انجام شده ، وجود تفاوت های شخصیتی در حیوانات مختلف و شناسائی آن توسط پژوهشگران می تواند کلید حل این مشکل و جلوگیری از انقراض آن ها باشد . جانورشناسان دانشگاه جیمز کوک James Cook University  در استرالیا طی پروژه مطالعاتی ویژه ای که در مورد حیوانات جنگل های استوائی انجام داده اند ، دریافتند که در پی بروز تغییرات آب و هوائی ، این حیوانات در معرض تهدید جدی قرار داشته و باید نسبت به شناسائی ویژگی های منحصر به فرد هر یک از این گونه ها اقدام کرد .

لازم به توضیح است که در این مطالعات برای نخستین بار ، دانشمندان اقدام به مطالعه و بررسی چگونگی تطبیق پذیری جانوران و حیوانات ساکن مناطق استوائی با تغییرات آب و هوائی کرده و تلاش می کنند از این اطلاعات برای حفظ این گونه های جانوری بهره ببرند .