مطالعه تکنیک های ساخت کشتی باستانی در اعماق دریا

جولی شبلیتسکی (Julie Schablitsky) باستان شناس ارشد اداره بزرگراه ایالت مریلند (Maryland State Highway Administration) اعلام کرد که به نظر می رسد کشتی تجاری متعلق به اواخر قرن هجدهم که در ماه گذشته از اعماق آب رودخانه Nanticoke بالا کشیده و بیرون آورده شد ، ساخته دست کارگران برده یا خدمتکاران استخدامی باشد .

قابل توضیح است که رودخانه Nanticoke شعبه ای از خلیج کوچک چساپیک (Chesapeake Bay) بوده و از این طریق به آب اقیانوس اطلس مرتبط می شود. این رودخانه مرز بین شهرستان های دورچستر، مریلند و ویکمیکو ایالت مریلند ایالات متحده امریکا را تشکیل می دهد .

جولی شبلیتسکی در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با تکنیک به کار رفته در ساخت این کشتی می گوید: « طرز کار ساخت این کشتی نشان از فعالیت سازندگان حرفه ای ندارد. »

او در ادامه توضیحاتش به جزئیات این مساله پرداخته و می گوید : « حداقل سه سبک حجاری متفاوت و عجیب و ناشناخته در ساخت این کشتی به کار رفته است. ما نمی دانیم که آن ها چه منظوری از این کار داشته اند. به طور معمول هنگامی که شما کنده کاری بر روی یک کشتی را مشاهده می کنید ، در طول دوران ساخت شماره های رومی را بر روی آن حک شده می بینید ولی در این کشتی مساله متفاوت است. دو الگوی هندسی ( سبک حجاری) در این کشتی دیده می شود که هیچ کدام از باستان شناسان زیر آب و مورخان دریایی تیم تحقیقاتی ما، این الگوها را تا کنون مشاهده نکرده اند . »

به نظر می رسد که این کشتی کوچک به جا به جا کردن تنباکو ، محصولات کشاورزی و دام  می پرداخته که آن ها را از کشتی های بزرگ بازرگانان تحویل می گرفته است .

گفتنی است پیش از این و طی ماه گذشته میلادیدر اخبار اعلام شده بود  کارگران و مهندسانی که در حال اجرای پروژه تعمیر و بازسازی پل موسوم به US 50 Bridge در منطقه کالورت CALVERT COUNTY در ماریلند MARYLAND  ایالات متحده آمریکا بودند ، به طور تصادفی با بقایای الوارها و بدنه یک کشتی باستانی رو به رو شده و این موضوع را به اطلاع اداره باستان شناسی و وزارت حمل و نقل رساندند .

مطالعات اولیه نشان می داد که بدنه و چارچوب اصلی این کشتی ، سالم باقی مانده و کشتی فوق الذکر احتمالا به قرن هجدهم میلادی تعلق دارد . با توجه به اهمیت بسیار زیاد این کشتی و قدمت نزدیک به سیصد سال آن ، بقایای فوق توسط کارشناسان و با استفاده از روش های ویژه ای از بستر رودخانه منتقل شده و به آزمایشگاه مرمت های باستان شناسی ماریلند منتقل شد . آزمایش های صورت گرفته در این مرکز نشان داد که  اجزای مختلف کشتی فوق الذکر توسط میخ های چوبی و تعداد محدودی بست های آهنی به یکدیگر متصل شده اند و برای ساخت آن نیز از چوب درختان بلوط بومی قاره آمریکا استفاده شده است .

در همین زمینه جولیا اسکابلیتسکی Julie Schablitsky  سرپرست اداره باستان شناسی منطقه ماریلند در یک گفتگوی خبری اعلام کرد : " این کشف تصادفی ، بسیار ارزشمند بوده و فرصتی بی نظیر برای مطالعه تاریخ دریانوردی در دوران قدیم به شمار می رود . این بقایای به دست آمده حاوی اطلاعاتی بسیار مهم هستند که به روشنی نشان می دهد مردم این دوران چگونه بارها و مسافران را جا به جا کرده و با استفاده از چه تکنیک هائی اقدام به ساخت کشتی می کردند . "

در خاتمه لازم به توضیح است که پژوهشگران در مراحل مختلف کشف و انتقال این کشتی در بستر رودخانه و همچنین پس از انتقال به آزمایشگاه ، با استفاده از اسکن سه بعدی لیزری به اندازه گیری و مطالعه کشتی مزبور پرداخته و در نهایت موفق به ترسیم و بازسازی کامل آن به صورت سه بعدی شدند .