تاثیر جنسیت در افزایش احتمال چاقی

پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود دریافتند ، زنانی که فرزند ارشد و نخستین زاده والدین خود هستند نسبت به زنانی که فرزند دوم بوده اند در بزرگسالی بیشتر مستعد ابتلا به چاقی هستند .

وین کاتفیلد (Wayne Cutfield) از دانشگاه اوکلند (University of Auckland) ، نیوزیلند و همکارانش در پروژه ای تحقیقاتی درباره این مساله به مطالعه و پژوهش پرداختند . وی در رابطه با این موضوع  می گوید : « مطالعات ما تحقیقات دیگر انجام شده در این رابطه را تایید کرده و نشان می دهد ، زنانی که حاصل نخستین زایمان هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به افزایش شاخص توده بدنی (body mass index) بوده که در این صورت به احتمال زیاد اضافه وزن و چاقی را در این افراد به همراه خواهد داشت در حالی که این مساله در خواهران این زنان که حاصل زایمان دوم هستند، بسیار کمتر است. »

بر اساس مطالعات ، به نظر می رسد که کاهش مداوم تعداد افراد خانواده به عنوان یک عامل کمک کننده در مشاهده افزایش شاخص توده بدنی بزرگسالان در سراسر جهان نه تنها در میان مردان بلکه در میان زنان نیز عمل کرده است. در این تحقیقاات 29 هزار نفر شرکت کردند که از این تعداد 13 هزار و 406 جفت خواهر وجود داشتند .

پژوهشگران اطلاعات لازم خود را از پرونده های پیش از تولد کلینیک که در ثبت نام تولد ملی سوئد در بیش از بیست سال (1991 تا 2009 میلادی) آمده بود، فراهم کردند. آن ها دریافتند ، کسانی که حاصل نخستین زایمان مادر هستند نسبت به خواهر و برادر جوان تر خود در حدود سی درصد بیشتر احتمال دارد تا به اضافه وزن و چهل درصد بیشتر احتمال دارد تا به چاقی مبتلا شوند .

تعداد فرزندان در یک خانواده با شاخص توده بندی، اضافه وزن و یا چاقی ارتباطی ندارد. اما پژوهشگران معتقد هستند که افزایش تعداد فرزندان می تواند در ایجاد قد کوتاه تر و شانس کمتر در بلندی قد در فرزندان بعدی موثر باشد . علاوه بر این مشخص شده است که چاقی می تواند در شانس باردار شدن افراد نیز اثر گذارد.

در خاتمه یادآور می شویم که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله اپیدمیولوژی و بهداشت اجتماعی (Journal of Epidemiology & Community Health) به چاپ رسیده و در دسترس است. جهت مشاهده متن اصلی مقاله در زورنال فوق ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا