مصرف محصولات دریایی خام خطرناک است

آخرین تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که رژیم غذایی خام محصولات دریایی همچون صدف های خوراکی و حلزون های صدفدار دریایی خطر ابتلا به نورو ویروس انسانی را که شایع ترین علت اسهال ویروسی در انسان است ، افزایش می ده د. نورو ویروس در انسان منجر به درد معده ، اسهال ، تهوع و استفراغ می شود.

صدف های خوراکی و حلزون های صدفدار دریایی نه تنها باعث انتقال نورو ویروس به انسان می شوند بلکه به عنوان یک منبع بزرگ عوامل بیماری زا به حساب آمده که آن ها را به انسان منتقل می کنند .

پروفسور یونگجی وانگ (Yongjie Wang) استاد دانشگاه شانگهای اوشن (Shanghai Ocean University) در شهر شانگهای چین و از محققان این تیم تحقیقاتی در رابطه با شیوع بیماری ها توسط صدف های دریایی می گوید : « بیش از هشتاد درصد از انواع نورو ویروس انسانی در نمونه های صدف های خوراکی دریایی یا صدف های وابسته به شیوع بیماری شناسایی شده اند . نتایج تحقیقات ما نشان می دهند که صدف های خوراکی نقش مهمی در تداوم نورو ویروس در محیط زیست و انتقال آن به انسان دارند. این نتایج ثابت می کنند که برای جلوگیری از این انتقال نیاز به نظارت نورو ویروس انسانی در نمونه های صدف است . »

در تحقیقات گذشته محققان دریافته بودند که نود درصد از توالی نورو ویروس انسانی در چین از مناطق ساحلی انتقال پیدا کرده است . پژوهش های جدید نشان می دهند که این مساله در سراسر دنیا به جز مناطق گرمسیری صدق می کند .

به اعتقاد پروفسور وانگ ، وضعیت صدف ها به گونه ای است که به عنوان حامل در انتقال نورو ویروس انسانی عمل می کنند و احتمال حضورشان در آب های ساحلی که اغلب توسط زباله های انسانی آلوده می شوند، بیشتر است .

لازم به توضیح است که تحقیقات پیشین نشان می دادند که نورو ویروس می تواند هفته ها در بافت صدف های دریایی باقی بماند و اقدامات دوره ای که آن ها را برای ورود به بخش تجری آماده می کند ، نیز قادر به نابودی آنها نیست . بر اساس پروفسور وانگ تنها امکان جلوگیری از انتقال این نورو ویروس و دیگر بیماری های ممکن که از صدف ها و دیگر نرم تنان صدفی منتقل می شود، پخت کامل این محصولات در هنگام مصرف است .

در خاتمه لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله میکروبیولوژی زیست محیطی و کاربردی (journal Applied and Environmental Microbiology) به چاپ رسیده و در دسترس است . جهت مشاهده متن کامل مقاله فوق الذکر در این ژورنال ، اینجا را کلیک کنید .