خواب کمتر مساوی با سرماخوردگی بیشتر

تیمی تحقیقاتی متشکل از محققان دانشگاه های کارنگی ملون و پیتسبورگ به تازگی در تحقیقات خود به نتایج بسیار ویژه ای در زمینه ابتلا به سرما خوردگی دست پیدا کرده اند. این محققان در پژوهش خود به این نتیجه رسیده اند که افرادی که خواب شب کمتر از 6 ساعت دارند زمانی که در معرض ویروس سرما خوردگی قرار می گیرند بیشتر از سایر افراد با احتمال بیمار شدن روبرو هستند. نکته جالب در این میان این است که افرادی بیش از هفت ساعت خواب شبانه دارند به نسبت این افراد به میزان یک چهارم احتمال ابتلا به سرما خوردگی را خواهند داشت.

بر اساس گفته های اریک پرتر، راهبر این تحقیق، این اولین تحقیقی است که به بررسی رابطه بین عادات خواب افراد و میزان بیمار شدن آنها می پردازد. یافته های این مطالعه می تواند اهمیت خواب کافی برای سلامت انسان را تکمیل می کند. دکتر اریک پرتر در این باره می گوید : «خواب ناکافی از عوامل اصلی پیش بینی ابتلا به سرما خوردگی است. این امر با سن، میزان استرس، نژاد، تحصیلات ، در آمد یا حتی سیگاری بودن افراد ارتباطی ندارد.»

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها خواب کافی را برای بهداشت عمومی به شدت ضروری می پندارد. این مرکز دلیل بسیاری از تصادفات و همچنین خطاهای پزشکی و صنعتی را خواب ناکافی بیان کرده است. بنابر نظر سنجی انجام شده در سال 2013 از هر پنج شهروند آمریکایی یک نفر مبتلا به کم خوابی است.

مطالعات پیشین اهمیت خواب کافی در سلامتی افراد را تایید کرده اند. تحقیقات گذشته پرتر حاکی از این بود که مصونیت بدنی افرادی که در طول شبانه روز کم تر می خوابند بعد از دریافت واکسن نسبت به سایرین کم تر خواهد بود. مطالعات دیگر نشان داده اند که خواب یکی از عوامل تنظیم کننده مقدار سلول های سطح T  در بدن انسان است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا