مهاجرت حیوانات دریای گرمسیری

محققان اسکاتلندی در مرکز علوم حیوانات دریایی SAMS به همراه همکاران بین المللی، اطلاعاتی از 13000 گونه حیوانات دریایی بدست آوردند و دریافتند که در سال های آخر قرن 21 کشور هایی که در دو طرف خط استوا واقع شده اند، از تنوع حیوانات دریایی بیشتری برخوردار خواهند شد و کشور های گرمسیری از نبود حیوانات دریایی رنج خواهند برد.

این مطالعه که در مجله تغییرات طبیعی وضعیت جوی Nature Climate Change به چاپ رسیده است، براساس مدل تغییرات آب و هوایی جهانی انجام گرفته است. کامل ترین برداشت از این اطلاعات، تغییر مکان حیوانات دریایی است که حتی با وجود کاهش انتشار گاز کربن دی اکسید CO2 در قرن حاضر، باز هم محل زندگی حیوانات دریایی در حال تغییر است.

میشل باروز ، استاد اکولوژیست و سرپرست نویسندگان این مقاله می گوید:پیش بینی تنوع زیاد گونه های حیوانات دریایی در اطراف کشور های گرمسیری به جوامع بین المللی اخطار می دهد که تغییرات جوی و افزایش دما آب اقیانوس ها در نهایت منجر به انقراض گسترده ای از حیوانات دریایی خواهد شد. میشل باروز افزود در حالی که گونه های مختلفی با افزایش دما آب سازگار شدند ولی پیش بینی می کنیم که گونه های بسیاری به منظور یافتن مکانی خنک تر از خط استوا دور شوند. به عنوان مثال ماهی ای که هم اکنون در سواحل انگلیس صید می شود جایگزین گونه های جدیدی می شوند که از سواحل مدیترانه تغییر مکان داده اند.

برخی از محققان در کشور های مختلف در حال تطبیق دادن و بدست آوردن نقشه ای جدید برای تغییر مکان گونه های مختلف هستند. دکتر جورج گارسیا Jorge García از محققین مرکز علوم حیوانات دریایی می گوید تغییر محل زندگی حیوانات دریایی یک چالش بی سابقه است چون از یک طرف تعاملی بین تغییرات آب و هوایی و مهاجرت است و از طرفی دیگر بوجود آمدن مجموعه هایی جدید و افزایش شگفتی های اکولوژیکی را به همراه دارد.

در این مطالعه از سرعت تغییرات جوی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. سرعت تغییرات جوی مجموعه ای از تغییرات جهت و حرکت دما اقیانوس ها را نمایش می دهد و اطلاعاتی نظیر محدوده مشخص برای گونه های خاص، عمق شنا کردن گونه های مختلف و تحمل دما های مختلف در آن جای داده شده است.

این مطالعه با حمایت مالی انجمن تحقیقات طبیعی محیط زیست صورت گرفته است.

منبع  

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا