رایحه گیاهی موثر بر سلامت جسم و روح

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، گیاهان، منبع اصلی تولید روغن‌های اساسی (ترکیبات استخراج‌شده از گیاهان) و ترکیبات معطر به شمار می‌آیند و این ترکیبات را با هدف محافظت از حیوانات گیاه‌خوار و جذب حشرات گرده‌افشان تولید می‌کنند. از گیاهان برای ساخت عطر و ادکلن‌ها استفاده می‌شود و کاربرد گسترده‌ای در ساخت روغن اصلی عطر و یا بخش‌های دیگر دارند.

منابع یا قسمت‌های خوشبوی گیاهان می‌تواند شامل گلبرگ‌ها، پوست درختان، چوب درختان، ریشه‌ها، پوست میوه‌ها، صمغ و شیره‌های گیاهی باشند. از جمله مهم‌ترین منابع ترکیبات معطر گیاهی می‌توان به یاسمن، گل ابریشم، میخک، گل مریم، وانیل، بنفشه، آویشن، نعنا و نعناع هندی اشاره کرد.

در عین حال، تنوع آب و هوایی و پوشش گیاهی در ایران باعث شده است که از گذشته دور، در درمان بیماری‌ها از گیاهان معطر استفاده شود. آروماتراپی از دو کلمه آروما به معنی بوی خوش و تراپی به معنای درمان است؛ اما علم آروماتراپی به معنای علم پایه‌ای آن، در ایران جایگاهی ندارد. از مهم‌ترین ویژگی اسانس‌ها، تحریک حس بویایی است و می‌توان گفت، ترکیبات معطر حاصل از گیاهان، گیرنده‌ها عصبی حس بویایی را تحریک می‌کنند. دستگاه بویایی به مرکز کنترل هیجان، حافظه، احساسات جنسی (سیستم لیمبیک) متصل بوده و در کنترل ضربان قلب، فشار خون، استرس، تنفس، تعادل هورمون‌ها، احساسات، خلق و خو دخالت دارد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، این پیغام‌های دریافت‌شده توسط مغز، بر جسم و روح انسان تأثیر گذاشته و باعث کاهش استرس، اضطراب، مشکلات روحی و روانی، رفع دردهای عضلانی و رماتیسم، برطرف کردن اختلالات گوارشی و بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی می‌شوند.

پیام‌های دریافت‌شده توسط این گیرنده‌ها که همان بوی خوش هستند، به قسمت لیمبیک در مغز می‌رسد. این قسمت از مغز با سایر سیستم‌های مغز که مربوط به حافظه، تنفس، گردش خون و غدد درون‌ریز هستند، در ارتباط است و در نتیجه، این پیغام‌ها به مناطق اصلی رسیده و در آنها کدبندی و در حافظه مربوط به بو ذخیره می‌شوند.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا