امکان تسریع پیری استخوان با فشار خون بالا

به گزارش سینا پرس فارس، مغز استخوان جایی است که هم استخوان جدید و هم سلول های ایمنی جدید تولید می شود. الیزابت ماریا هنن، گفت: ما گمان می‌کنیم که سلول‌های ایمنی،  پیش‌التهابی بیشتر در مغز استخوان ممکن است منجر به آسیب به استخوان و ضعیف‌تر شدن آن شودتنسی. با درک اینکه چگونه فشار خون بالا به پوکی استخوان کمک می کند، ممکن است بتوانیم خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهیم و از افراد در سنین بالاتر از شکستگی های شکنندگی و کیفیت زندگی پایین تر محافظت کنیم.

به منظور بررسی ارتباط بالقوه بین فشار خون بالا و پیری استخوان، محققان موش‌های جوان مبتلا به فشار خون بالا را با موش‌های مسن‌تر بدون فشار خون بالا مقایسه کردند. به گفته هنن، معادل سن انسان موش‌ها بین 47 تا 56 سال برای موش‌های مسن‌تر و بین 20 تا 30 سال برای موش‌های جوان بود. دوازده موش جوان (4 ماهه) آنژیوتانسین II، هورمونی که باعث افزایش فشار خون می‌شود، دریافت کردند. به مدت شش هفته، به موش های جوان 490 نانوگرم در کیلوگرم آنژیوتانسین II داده شد. به مجموعه ای از 11 موش مسن (16 ماهه) نیز 490 نانوگرم در کیلوگرم آنژیوتانسین II به مدت شش هفته داده شد. یک محلول بافر بدون آنژیوتانسین II به دو گروه کنترل شامل 13 موش جوان و 9 موش مسن داده شد و این حیوانات فشار خون بالایی نداشتند.

پس از شش هفته، دانشمندان از توموگرافی کامپیوتری میکرو، برای تجزیه و تحلیل استخوان‌های موش‌های هر چهار گروه استفاده کردند. برای تعیین سلامت استخوان از استحکام و تراکم استخوان استفاده شد. الگوریتم های ریاضی برای ارزیابی اثرات بالقوه فشار خون بالا و پیری بر ریزساختار و استحکام استخوان در موش استفاده شد.

در مقایسه با موش‌های جوان بدون فشار خون، موش‌های جوان مبتلا به فشار خون بالا 24 درصد کاهش قابل توجهی در کسر حجمی استخوان داشتند، کاهش 18 درصدی در ضخامت استخوان ترابکولار اسفنج مانند واقع در انتهای استخوان‌های بلند، مانند استخوان های ران و ستون فقرات، و کاهش 34 درصدی در نیروی شکست تخمینی، که توانایی استخوان ها برای تحمل انواع مختلف نیرو است.

در مقابل، موش‌های مسن‌تری که تزریق آنژیوتانسین-II دریافت کردند، از دست دادن استخوان مشابهی را نشان ندادند. با این حال، در طول این مطالعه، موش‌های پیر، با یا بدون فشار خون بالا، کیفیت استخوانی مشابه موش‌های جوان پرفشار خون را کاهش دادند.

هنن می‌گوید: «در این موش‌ها، فشار خون بالا در سنین پایین‌تر، اساساً استخوان‌ها را به‌گونه‌ای پیرتر می‌کنند که انگار 15 تا 25 سال انسان بزرگ‌تر هستند».

برای ارزیابی تاثیر التهاب بر سلامت استخوان موش ها، محققان مغز استخوان را با استفاده از فلوسیتومتری تجزیه و تحلیل کردند. این ابزار به محققان اجازه می دهد تا سلول های فردی را شناسایی کرده و سلول های ایمنی خاص را مرتب کنند. در موش‌های جوان مبتلا به پرفشاری خون، آنها افزایشی در تعداد مولکول‌های سیگنال‌دهنده التهابی پیدا کردند که نشان‌دهنده افزایش التهاب در استخوان‌ها در مقایسه با موش‌های جوانی بود که آنژیوتانسین II دریافت نکردند.

هنن می‌گوید: «این افزایش در سلول‌های ایمنی فعال به ما می‌گوید که موش‌های مسن‌تر به طور کلی ملتهب‌تر هستند و وضعیت التهاب مداوم، خواه فشار خون بالا داشته باشند یا نداشته باشند، ممکن است بر سلامت استخوان‌ها تأثیر بگذارد.» به نظر می‌رسد که فشار خون بالا در موش‌های جوان پرفشاری خون، روند بازسازی استخوان را به سمت از دست دادن استخوان تنظیم می‌کند، نه افزایش استخوان یا تعادل استخوانی. در نتیجه، استخوان‌ها ضعیف‌تر می‌شوند که منجر به افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی شکنندگی می‌شود. در انسان، این ممکن است به این معنی باشد که ما باید در افراد مبتلا به فشار خون بالا برای پوکی استخوان غربالگری کنیم.

هنن اضافه می‌کند که این یافته‌ها ممکن است به محققان کمک کند سلول‌های ایمنی و مکانیسم‌هایی را که در سلامت استخوان انسان نقش دارند، شناسایی کنند. این عمق دانش ممکن است به رویکردهای جدیدی برای پیشگیری از پوکی استخوان در اوایل بزرگسالی منجر شود.

مترجم: فاطمه خداپرست

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا