عامل ناتوانی افراد در تصمیم گیری

 بسیاری از افراد در سراسر جهان در مواجهه با شرایط مختلف از گرفتن تصمیم عاجز هستند. دانشمندان دانشگاه زوریخ در تحقیقات جدید خود به دنبال دلایل فیزیولوژیکی وقوع این مشکل عدم توانایی تصمیم گیری در افراد بوده اند. در این تحقیقات مشخص شد که عدم توانایی برقراری ارتباط بین بخش های خاصی از مغز انسان موجب ایجاد این مشکل می شود.

در این تحقیقات مشخص شد که این نوع مشکل تنها در تصمیم گیری های انتخابی (برای نمونه انتخاب غذا از منوی رستوران) رخ می دهد و در تصمیم گیری های حسی برای افراد به این دشواری نخواهد بود.

به گزارش مهر،پروفسور «کریس راف»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما در تحقیقات خود دریافتیم تصمیماتی که در آن ترجیح وجود دارد در صورتی که روند انتقال اطلاعات در مغز با تداخل روبرو شود، از پایداری کمتری برخوردار خواهند بود. همین امر نیز موجب شده بود تا نمونه های مورد آزمایش ما در این شرایط تصمیم گیری را برای خود دشوارتر بیابند. البته برای تصمیماتی که کاملا و صرفا حسی بودند، این مشکل به چشم نمی خورد.»

راف در ادامه می گوید: «هنگامی که ما می خواهیم درباره حقایق موضوعی تصمیم بگیریم، ارتباط بین دو بخش از مغز تنها وقتی حائز اهمیت خواهد بود که ما مجبور باشیم تصمیم بگیریم که از چیزی خوشمان می آید یا خیر.» به این ترتیب تحقیقات این دانشمندان علاوه بر اثبات این موضوع، نشان دادند که این امر هیچ تفاوتی در هیچ یک از دو جنس مذکر و مونث نداشته و صرفا به ساختار ارتباطی مغز مرتبط است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا