کشف مقبره ای که در مصر باستان اسناد فوق محرمانه می خواند

به گزارش سینا پرس فارس، تیمی از باستان شناسان در مصر مقبره 4300 ساله مردی به نام مهجتجو را کشف کردند، مقامی که مدعی بود به اسناد مخفی سلطنتی دسترسی داشته است.

کامیل کوراسسکیویچ، استاد دانشکده شرق شناسی دانشگاه ورشو، می گوید: این مقام بلندپایه نام مهتججو را داشته و در میان مقام های دیگر، یک مقام رسمی با دسترسی به اسناد مهر و موم شده سلطنتی، که محرمانه است، را دارا بوده است.

تصادفی نیست که مقبره مهجتجو در کنار هرم پله ای قرار دارد، اولین هرمی که مصریان باستان ساخته اند. کوراشکیویچ  گفت: جوسر «پادشاهی مهم و مورد احترام از گذشته باشکوه بود» و مقامات گاهی اوقات می خواستند در کنار هرم او دفن شوند، حتی قرن ها پس از مرگ جوسر.

مهتجتجو در زمان سلطنت سه فرعون اول سلسله ششم زندگی می کرد: تتی (حکومت حدود 2323 قبل از میلاد تا 2291 قبل از میلاد)، یوزرکاره (حکومت حدوداً 2291 قبل از میلاد تا 2289 قبل از میلاد) و پپی اول (سلطنت حدود 25 تا 228 قبل از میلاد). قبل از میلاد مسیح.). مهجتجو به یک یا چند نفر از آن فراعنه خدمت می کرد. بر اساس این بیانیه، القاب دیگر او شامل "بازرس املاک سلطنتی" و همچنین کشیش فرقه مرده فرعون تتی بود.

تاکنون، باستان شناسان نمای (ورودی) نمازخانه مقبره را کاوش کرده اند و کتیبه های هیروگلیف، نقاشی ها و نقش برجسته ای را به تصویر کشیده اند. کوراشکیویچ به Live Science گفت که هیچ عضوی از خانواده در کتیبه های هیروگلیف ذکر نشده است، اما اتاق دفن هنوز حفاری نشده است و به نظر می رسد مقبره بخشی از یک مجموعه بزرگتر است که ممکن است بقایای خانواده او را در خود جای دهد.

به گفته باستان شناسان، که می گویند نقش برجسته های نما توسط دست ماهر ساخته شده است، موقعیت اجتماعی بالای مهتججو به این معنی بود که او می توانست صنعتگران ماهری را برای ساخت مقبره استخدام کند. با این حال، برخی از سنگ های مقبره شکننده و فرسایش یافته است و محافظان را بر آن داشته تا در حین کاوش مداخله کنند.

مترجم:فتانه حق پرست

منبع: livescience

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا