اتخاذ سبک زندگی سلامت محور در جامعه امروز، یک ضرورت است

به گزارش سیناپرس فارس، امروزه تحقق جامعه سالم در تمامی جوامع بعنوان هدفی اساسی شناخته شده و یکی از نیرومندترین عوامل توسعه محسوب می­شود، طوری که دستیابی به توسعه در گرو تحقق سلامت جامعه است. سلامتي و بيماري از مفاهيمی هستند كه بشدت با كيفيت زندگی پيوند خورده ­اند، اما معمولاً هرگاه سخن از سلامت می­اید، بیشتر بر بعد جسمانی توجه شده در حالیکه تعالی جامعه در گرو سلامت در تمامی ابعاد جسمانی، روانی، معنوی و اجتماعی است و این ابعاد، نقاط پیاپی مسیر تاریخی مفهوم سلامت را نشان می­دهد، نقاطی که  به اقتضای طبیعت بشر در نیل به سلامت شکل گرفته ­اند.

بدین­ معنا که روزگاری تهدیدات طبیعی چندان فراوانی داشت که انسان نخستین، تنها به دنبال بقاء بود. اما بتدریج، به پایه­ ای از پیشرفت رسید که صرف زنده ماندن، دغدغه روزمره نبود و در عین بقا، می­خواست که بیمار هم نباشد و زندگی رضایت بخشی داشته باشد. با این وجود از ديرباز، رويكردهاي گوناگوني در حوزه سلامت مطرح شده و نحوه مواجهه با سلامتي و بيماري متنوع بوده است. يكي از اين رویکردهای مهم، رويكرد ارتقاء سلامت است. براساس این رويكرد، افراد جامعه بايد به ­گونه­ ای توانمند شوند كه مسئوليت سلامتي خود را پذيرفته و شيوه زندگي سالمي اتخاذ كنند. با توجه به هزينه­ های سنگین درماني و بهداشتي، ضرورت تغيير رويكرد از درمان به پيشگيري، بسيار ملموس است. براي پيشگيري از ابتلا به بيماري و حفظ و ارتقاء سلامتي، اصلاح سبك زندگي، الزاميست. شيوه زندگي سالم يعني يك زندگي متعادل كه در آن شخص به طور آگاهانه دست به انتخاب­ های سالم و بهداشتي مي­زند.

در حال حاضر و با تغييرات وسیع در ماهيت و ابعاد بيماري­ها، همچنان جامعه بشری با بيماري­هايی مواجه است كه متأثر از سبک و سياق زندگی مي­باشد. طوریكه فرد با اتخاذ الگوهای رفتاری سالم، به رعايت رژيم غذايی مناسب، مديريت خواب، فعاليت­های ورزشی، كنترل وزن بدن، اجتناب از رفتارهای پرخطر و … توجه ويژه داشته و مي­تواند در برابر بسياري از اختلالات جسمي-روانی خود را ايمن سازد. سازمان بهداشت جهانی، اعتقاد دارد كه با اصلاح رفتار مي­توان با بسياري از عوامل مخاطره ­آمیز، مقابله كرد. سكته قلبي، مغزي، ديابت، پرفشاری خون، سرطان گوارشی، اختلالات روحی از عوامل خطر در جوامع امروزی است. برای نمونه سرطان معده و روده تحت تأثیر عواملی نظير سن، جنس، عادات تغذيه­ای ناسالم، زندگی کم­ تحرک، مصرف سيگار، الکل تقویت می­شود.

فعاليت­های ورزشی، تغذيه مناسب و سالم، مديريت استرس، اجتناب از مصرف خودسرانه داروها، غربالگری و معاينات دوره­ای، اجتناب از مصرف مواد مخدر، دخانیات و الکل و اجتناب از رفتارهای پرخطر جنسی، تنها بخشی از رفتارهای مبتنی بر سلامت هستند، كه همانطور كه رعایت آنها مي­تواند موجب افزايش كيفيت سلامت شود بی­ توجهی به آن نیز قادر است سلامت افراد جامعه را با خطر مواجه كند. مطالعات متعدد و گزارش­های جهانی نشان مي­دهد ايران در بسياری از مؤلفه­ های مربوط به سبک زندگی سالم از وضعيت مناسبی برخوردار نيست. برای نمونه، ايران به عنوان يكی از كشورهايی كه در مصرف خودسرانه دارو دارای رتبه بالايی است، شناخته مي­شود و آنتي­ بيوتيك با تمامي خطرات گسترده­ای كه دارد، يكي از پرمصرف­ترين داروها آن هم به صورت خودسرانه مي­باشد (طبق نظر سازمان بهداشت جهانی مقاومت به آنتي­ بيوتيك­ها يكی از مهم­ترين تهديدات بهداشتی در قرن حاضر هستند). یا ميزان مصرف سرانه كالري که در ايران بيش از حد مجاز است و نان، برنج، روغن و قند و شكر به ميزان بسيار بالاتری از نرم جهانی مصرف می­شود.

چنانچه گفته شد، اتخاذ سبک سلامت ­محور موجب ارتقاء کیفی زندگی شده، افراد را بسوی بهزیستی سوق داده و نهایتا، موجب کاهش هزینه ­های درمانی می­شود. بالعکس چنانچه الگوی سالم از سوی افراد رعایت نشود، پیامدهای منفی آن نه تنها فرد، بلکه کلیت جامعه را تهدید کرده و خسارت­های فراوانی به ­بار خواهد آمد. زمانیکه افراد از سلامت کافی برخوردار نباشند بخوبی از عهده وظایف و ایفای نقش­ های اجتماعی برنخواهند آمد و بدون شك براي رسيدن به توسعه پايدار، انسان سالم، نقش كليدي داشته لذا حفظ و ارتقاء سلامت، بسيار مهم و اتخاذ سبک زندگی سلامت­ محور یک ضرورت اساسی است که نیازمند توجه بیشتر سیاستگذاران و مسئولین امر می­باشد.

صدیقه البرزی

دکترای جامعه ­شناسی و عضو هیات علمی و مدیر گروه پژوهشی جهاد دانشگاهی فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا