شناسایی نوعی روان گردان جهت درمان افسردگی

به گزارش سینا پرس فارس، محققان امپریال کالج لندن دریافتند، سیلوسایبین که یک ترکیب توهم‌زای موجود در قارچ‌های جادویی است، موجب افزایش سطح هوشیاری و بهبود ارتباطات بخش‌های مختلف مغز تا سه هفته پس از مصرف آن می‌شود.

(Psilocybin mushroom) می‌تواند با برقراری دوباره ارتباط بخش‌های مختلف مغز، بیماران مبتلا به افسردگی را به شیوه‌ای متفاوت از نتیجه مصرف داروهای رایج درمان کند.

این نتیجه پس از مقایسه اکسن مغزی بیماران مبتلا به افسردگی، پیش و پس از مصرف قرص‌های شیمیایی موجود و سیلوسایبین به دست آمده که نشان می‌دهد داروهای شیمیایی رایج اثر کندتر و کمتری در مقایسه با روانگردان موجود در قارچ‌های جادویی دارد.

دیوید نات، رئیس مرکز تحقیقات روانگردان‌ها در امپریال کالج لندن و نویسنده ارشد مقاله حاصل از این بررسی که در نشریه نیچر به چاپ رسیده، گفت: «برای نخستین بار است که محققان متوجه شده‌اند که سیلوسایبین متفاوت از داروهای ضد افسردگی معمول عمل و مغز را سیال‌تر می‌کند؛ چنان که گرفتاری مغز را در الگوهای تفکر منفی‌گرایانه مرتبط با افسردگی کاهش می‌دهد.»

البته آقای نات تاکید کرد که انتخاب این که کدام روش درمانی نتیجه بهتری بر بیماران دارد برعهده پزشکان معالج خواهد بود و مصرف روانگردان‌ها تنها به عنوان یک راه درمان تازه در اختیار پزشکان قرار خواهد گرفت و قدرت انتخاب آنها را در سال‌های آینده افزایش خواهد داد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا