جهت معکوس زمان در جهان همسایگی ما

به گزارش سینا پرس فارس، این ایده در مقاله‌ای توضیح داده شد که برای انتشار در مجله سالنامه فیزیک (Annals of Physics) پذیرفته شد و نشان می‌دهد که دلیل وجود جهان وجود تقارن‌های بنیادین در طبیعت است؛ مانند بار، پاریته و زمان. این تقارن بنیادین به عنوان تقارن سی‌پی‌تی (CPT) شناخته می‌شود.ﺗﻘﺎرن ﭘﺎرﯾﺘﻪ یعنی ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﮐﺮدن ﯾﮏ ذره ﺑﺎ ﺗﺼﻮﯾﺮ آﯾﻨﻪ‌ای آن.

برهم کنش‌های فیزیکی غالبا از این تقارن‌ها پیروی می‌کنند ولی فیزیکدانان هرگز نقض قوانین طبیعت را به صورت هم‌زمان مشاهده نکرده‌اند. پژوهشگران بر این باورند که اگرچه تقارن در مورد برهمکنش‌های فیزیکی صادق است، می‌تواند به کل جهان نیز تعمیم داده شود.
به این ترتیب ممکن است برای موازنه و تعادل جهان ما و برای حفظ این تقارن، یک کیهان با تصویر آینه‌ای از کیهان ما وجود داشته باشد.

نتایج و اثرات وجود این جهان می‌تواند وجود ماده تاریک را توضیح دهد. در حال حاضر سه نوع نوترینو شناخته شده است: الکترون نوترینو، میون نوترینو، تاو نوترینو، که همگی در جهت یکسان به چپ می‌چرخند. فیزیکدانان از خود پرسیدند که آیا ممکن است نوترینوهای راست‌دست وجود داشته باشد؛ اما هرگز چنین نوترینوهایی را کشف نکردند.
یک جهان معکوس مستلزم وجود یکی از این نوع جدید نوترینوها است که در آزمایش‌های فیزیک آشکار نمی‌شود و تنها می‌تواند از طریق گرانش با کیهان برهمکنش داشته باشد؛ چیزی شبیه به ماده تاریک، اگر چنین چیزی درست باشد، تعداد نوترینوهای راست‌دست در جهان ما برای توضیح علت وجود ماده تاریکی که فیزیکدانان کشف کرده‌اند، کافی است.

با این حال، ما هرگز نمی‌توانیم به این جهان دیگر دسترسی پیدا کنیم؛ زیرا این جهان پیش از مِهبانگ وجود داشته است، اما دانشمندان می‌توانند این فرضیه را آزمایش کنند. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که سه نوع شناخته شده نوترینو پادذره‌های خود نیز خواهند بود (برای مثال، برخلاف الکترون‌ها که پادذره آن‌ها پوزیترون است). این طبقه‌بندی به عنوان ذرات مایورانا شناخته می‌شود. در حال حاضر، دانشمندان نمی‌دانند که آیا نوترینوها این ویژگی را دارند یا نه.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده