سرنخ های ابتلا به آلزایمر کشف شد

به گزارش سینا پرس فارس، پژوهش جدیدی که در نشریه «آلزایمر و دمانس» منتشر شده نشان می‌دهد که تمایل به چرت زدن با ابتلا به آلزایمر رابطه دارد. این مطالعات تازه ثابت می‌کند که افرادی که از اختلال عملکرد مغز رنج می‌برند بیشتر چرت می‌زند.

پژوهش‌های پیشین نشان می‌داد که افرادی که در طول روز بیشتر می‌خوابند بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرند. اما محققان به دنبال این بودند که آیا چرت زدن‌های مکرر قبل از زوال عملکرد مغز اتفاق می‌افتد و یا اینکه آلزایمر منجر به چرت زدن‌های ناخودآگاه و مکرر می‌شود.

آخرین مطالعات بر روی ۱۴۰۰ داوطلب سالمند ثابت کرد که هر دوی این‌ نظریه‌ها ممکن است درست باشند. پژوهشگران با ثبت دفعات و مدت زمان چرت روزانه داوطلبان به این نتیجه رسیدند که افرادی که یک یا چند بار در روز چرت می‌زنند، ۴۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند. این درحالی است که مدت زمان و دفعات خواب روزانه افراد مبتلا به آلزایمر نسبت به افراد دیگر تا دو برابر بیشتر است.

«یو لنگ»، پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: اگر شما به طور طبیعی چرت نمی‌زنید و یکباره شروع به چرت زدن مکرر یا طولانی مدت می‌کنید، باید محتاط باشید و به پزشک خود مراجعه کنید.

به باور محققان، یکی از دلایلی که چرت زدن ممکن است سبب تسریع در اختلال عملکرد مغز شود، کم خوابی افراد در شب است، درست زمانی که مغز نیاز دارد تا فرآیند حذف پروتئین‌های سمی از بدن را آغاز کند.

همچنین یکی از دلایلی که چرا آلزایمر خود می‌تواند منجر به چرت زدن بیشتر در افراد شود نیز این است که نورون‌هایی که ریتم شبانه روزی بدن را کنترل می‌کنند دچار اختلال می‌شوند.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا