زمان رخ داد طلاق عاطفی بین زوجین

به گزارش سینا پرس فارس، انتظارهای قالبی و کلیشه ای از نقش همسری که بر اساس همان الگوهای فرهنگی شکل میگیرند در ساختار و روابط خانواده نقش میبندد و هیجان و عواطف زن و شوهر به همدیگر نیز با چنین نگرش هایی شکل میگیرد.

نبود یا سرد شدن عواطف یا بی تفاوتی نسبت به یکدیگر پس از مدتی به شکل عادت رفتاری درمی آید به گونه ای که فرد احساساتش را از فرد عاطفیش پنهان میکند، گفت وگو بین زن و مرد کم رنگ و دیواری نامرئی بینشان ایجاد میشود، دیواری که مانع حمایت عاطفی از همدیگر می شود.

در بسیاری از موارد زن و شوهر از نیازهای عاطفی خود آگاه نیستند و فقط احساس میکنند چیزی در رابطه آنها کم رنگ شد و نیازهای عاطفی که همه افراد در روابط صمیمی خود به آن نیاز دارند برآورده نمیشود،نیاز به شنیده و درک شدن، نیاز به قدردانی، نیاز به احساس ارزشمندی، نیاز به پذیرفته شدن، نیاز به عشق و محبت و نیاز به همراهی.

وقتی این نیازها به شکلی مزمن و فراگیر مغفول بمانند، فرد برآورده شدن نیاز را در جایی دیگر جستجو میکند و این زمینه را برای طلاق عاطفی مستعد میکند، اگر چه آمار دقیقی برای طلاق عاطفی در دسترس نیست اما از میزان مراجعه به دفاتر ثبت طلاق و سن افراد مراجعه کننده میتوان دریافت که طلاق عاطفی در هر سنی میتواند اتفاق بیفتد.
علاوه بر این، طلاق عاطفی در خانواده های تحصیل کرده به مراتب بالاتر از خانواده های بی سواد و کم سواد یا با تحصیلات پایین است. 

میزان تحصیلات زوج ها آگاهی آنها را به نیاز های عاطفی شان افزایش میدهد.

در این شرایط طرفین عاطفی بیشتر نقش هم خانه را برای هم ایفا میکنند، درکی از روحیات همدیگر ندارند و کم کم به این وضعیت تن میدهند و به آن خو میگیرند و بیشتر ترجیح میدهند تنها باشند، یا حداقل کمتر با دیگری باشند و حتی ترجیح میدهند تنها غذا بخورند یا تلویزیون تماشا کنند، جملات و گفت وگوها کلیشه ای و کوتاه است و بی میلی برای هم کلامی در نگاه و کلام کاملا پیداست.

طلاق عاطفی با افزایش عمر زندگی عمق بیشتری پیدا میکند و روابط را به سردی بیشتری سوق میدهد و به ویژه تولد فرزند میتواند در شکل گیری فاصله عاطفی نقش داشته باشد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا