راز مهندسی ساخت سد‌های هخامنشی کشف شد

به‌گزارش سینا پرس فارس،  حمیدرضا کرمی گفت: شناخت و مطالعه هسته و پوسته سد بمنظور تهیه نقشه و چگونگی طراحی و ساخت سد و ساختار‌های وابسته به آن‌که در چند مرحله توسط سودجویان آسیب زیادی به آن وارد شده بود با هدف ساماندهی و مرمت از دیگر اهداف اصلی کاوش بند دیدگان بود.

کارشناس پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در نوزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی خاطر نشان کرد: کاوش باستان‌شناسی سد دیگان داده‌های ارزشمندی در پیوند با مهندسی ساخت سد و مدیریت منابع آب دوران هخامنشی را در اختیار ما قرار داد.

او ابراز امیدواری کرد، در فصل‌های آینده بتوانیم کاوش بخش‌های دیگر سد را انجام دهیم تا بتوانیم داده‌های جامع و سودمندی را در ارتباط با شیوه و مهندسی ساخت سد‌های هخامنشی و ساختار‌های وابسته به آن را به دست آوریم.
کرمی افزود: هرچند بخش زیادی از این اثر ارزشمند به دلیل سیلاب و دستبرد‌های انسانی ویران شده است، اما توانستیم شناخت و دانش مان را در مورد چگونگی و فن‌آوری ساخت سد‌های این دوران و ساختار‌های معماری وابسته به آن افزایش دهیم و ترانشه‌ها با وجود آوار بسیار زیاد حاصل از تخریب در مکان‌هایی ایجاد شد تا بیشترین داده‌ها و اطلاعات به دست آید.
وی با بیان‌اینکه بقایای سازه‌های معماری به‌دست‌آمده گویای طراحی دقیق و جانمایی مناسب سد و ساختار‌های وابسته به آن درون دره است، تصریح‌کرد: سبک معماری و تراش سنگ‌ها بیان‌کننده سنت‌های معماری دوران آغازین هخامنشی و به‌ویژه دوران داریوش است.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا