سنگ ها و کتیبه های تاریخی در دل هفت تنان

به گزارش سینا پرس فارس، اگر اولین بار است که اسم باغ موزه هفت تنان به گوش‌تان می‌خورد، شک ندارم کنکجاو هستید، علت نام‌گذاری این باغ به هفت تنان را بدانید. مقصود از هفت تنان به خاطر وجود هفت قبری است که در این باغ آرام گرفته‌اند؛ این هفت مقبره متعلق به هفت تن از عارفان مشهور ایرانی است که در دامنه کوه چهل مقام به خاک سپرده شدند.

باغ موزه هفت تنان از زمانی که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی رفت به موزه سنگ نام‌گذاری شد. در موزه سنگ نمونه‌هایی ارزشمند و کمیاب از کتیبه‌های باستانی و سنگ‌های تاریخی نگهداری می‌شود. این سنگ‌نوشته ها متعلق به قرن‌های سه تا یازده هجری قمری هستند و از قدیمی‌ترین آثار موجود در موزه سنگ شیراز به حساب می‌آیند.

این باغ موزه در دوره پیش از زندیه و عمارت موجود در آن در زمان کریم‌خان زند توسط دستان  توانمند معماران ایرانی ساخته شده‌اند. این عمارت خوش‌ ذوق ایرانی حدود 3388 متر مربع مساحت و 988 متر مربع زیربنا دارد. این سازه یکی از باشکوه‌ترین معماری‌هایی است که در زمان سلطنت کریم‌خان زند ساخته شد.

خطوط نوشته شده روی کتیبه‌ها و سنگ‌های تاریخی از نوع نستعلیق، کوفی، نسخ، ثلث و توقیع است. موزه سنگ فقط به چند کتیبه محدود نمی‌شود و اگر به آن جا مراجعه کنید، چشمان‌تان با دیدن سنگ‌هایی از پاسارگارد، تخت جمشید، تابوت‌های سنگی به جا مانده از قبل  اسلام، خانه زینت‌الملوک، سنگ قبرهای باستانی و آثار سنگ از دوره ساسانی تا دوره قاجار شکوفا می‌شود.

در حیاط باغ و در محوطه پایین‌تر از سکوی جلوی ساختمان و در میان درختان، هفت سنگ قبر یک اندازه و یک شکل، بدون هیچ‌گونه نوشته‌ای قرار دارد. شش سنگ قبر در یک ردیف و به موازات هم و هفتمین آن‌ها در ردیفی دیگر به صورت تنها در سمت پایین قبر ششم قرار دارد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا