آموزش آمادگی در برابر زلزله با نرم افزار واقعیت مجازی

به گزارش سینا پرس فارس، سید فاطمه میر سلیمانی مدیر اجرایی این طرح در خصوص نرم افزار بازی واقعیت مجازی ایمنی در مدرسه عنوان کرد: باتوجه به اینکه در حوزه آموزش آمادگی در برابر زلزله در کشور دچار مشکلاتی می باشیم بر آن شدیم تا به صورت یک پروژه دانشگاهی این موضوع را بررسی کنیم و کاستی هایی از جمله ایمن سازی محیط های فیزیکی در برابر زلزله و آمادگی با این شرایط را فراهم کنیم که در این راستا یک نرم افزار با این دو هدف طراحی کردیم. 
او ابراز کرد: در این زمینه با یک نرم افزار واقعیت مجازی صحنه رخداد زلزله را برای کودکان شبیه سازی کردیم اما باتوجه به سن کودکان که تحمل روانی مشاهده زلزله های شدید را ندارند، حد واسطی از وقوع زلزله را شبیه سازی کردیم و با چند محقق علمی که جزو این تیم هستند و از اساتید برجسته دانشگاهی بودند در این پروژه استفاده کردیم.
وی اظهار داشت: با ورود به مدارس و در راستای اجرای آموزش های مکمل آموزش های فرا مدرسه ای برای دانش آموزان برای سنین ۱۰ و ۱۱ ساله ارائه شد و آموزش ها در خارج از فضای مدرسه که متناسب با نوع آموزش بود انجام شد. 
میر سلیمانی ادامه داد: در این طرح از عینک های واقعیت مجازی استفاده شد و پس از گذشت ۳ ماه از آموزش ها یک زلزله واقعی رخ  داد و این کودکان یک شرایط طبیعی را تجربه کردند.  
میر سلیمانی به نتیجه آزمایشات اشاره کرد و افزود: نتیجه تحقیقات نشان داد کودکانی که تحت آموزش با نرم افزار بودند تا کودکانی که با روش های سنتی در هنگام مواجه با زلزله آشنا شده بودند این کودکان کمتر پا به فرار می گذاشتند و در حقیقت تاب آوری بیشتری در مقابل وقوع زلزله داشتند.
او اضافه کرد: متأسفانه یکی از مواردی که با آن بسیار مواجه بودیم عدم آگاهی اولیاء در خصوص وقوع زلزله بود که نمی دانستند در هنگام وقوع این حادثه چه اقدامی را انجام دهند و این موضوع را دریافتیم که به جزء دانش آموزان، اولیاء هم باید جامع هدف آموزش آمادگی در برابر زلزله باشند.  
وی اشاره کرد: طراحی این نرم افزار به گونه ای است که در یک فضای مدرسه ایجاد شده است و طبق مجوزات دریافت شده این نرم افزار برای کودکان ۳ سال به بالا قابل استفاده است. 
میر سلیمانی با بیان اینکه در حال حاضر یک تیم  چهار نفره در طراحی بازی واقعیت مجازی آمادگی و ایمنی در مدرسه همکاری داشتند، به چشم انداز آینده این شرکت اشاره کرد و افزود: باتوجه به ورود گوشی های موبایل به حوزه آموزش به دنبال آن هستیم تا این موضوع را به سایر حوزه های درسی تعمیم بدهیم و آنها را پیاده کنیم. 

گزارش: زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا