ارتباط سلامت با عوامل اجتماعی بیش از ارتباط با مراقبت های پیشگیری است

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر کامران باقری لنکرانی در نشست مجازی شهر و ارزیابی تأثیر سلامت که به همت گروه پژوهشی علوم رفتاری و مرکز ارزیابی جهاد دانشگاهی استان فارس برگزار شد، با اشاره به اقدام فاخر جهاد دانشگاهی فارس در خصوص ترجمه کتاب ارزیابی تأثیر سلامت، گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه سلامت اینست که مطمئن باشیم مداخلاتی که انجام‌ می دهیم مداخلات مؤثری است، چرا که در برخی موارد در این ارزیابی دچار اشتباه می شویم و به جای آنکه به برون داد نهایی بپردازیم به فرآیندها توجه می کنیم و اصل رخداد را به عنوان تأثیر قلمداد می کنیم و این یک رایج اشتباه است که باعث می شود بسیاری از برنامه ها و بودجه های کشور به درستی هزینه نشود. 
وی عنوان کرد: این کتاب موضوع تأثیر بر مداخلات بر سلامت را به صورت عالمانه بررسی نموده و امید است در تصمیم گیری ها به آن توجه شود. 
باقری لنکرانی اضافه کرد: در دو دهه اخیر آن چه که گفته شده و براساس نتایج تحقیقات سلامت بیش از آن که به مداخلات مرتبط با درمان و یا مراقبت های پیشگیری ارتباط داشته باشد با عوامل اجتماعی مرتبط است و این موضوع حائز اهمیت است که در بررسی هایی که انجام می دهیم تأثیر این عوامل را به موقع دیده شود اما گاهی تصمیماتی خارج از نظام سلامت گرفته می شود اما تأثیر آن بر نظام سلامت است که گاهی این تأثیرات مثبت و گاهی منفی است. 
او با اشاره به اینکه امروزه در کشور شاهد کاهش فوت مادران باردار می باشیم، گفت: این افتخار است که جزو ۹ کشوری هستیم که توانستیم در راستای تحقق اهداف هزاره سوم به کاهش مرگ و میر مادران باردار دست یابیم. و از سوی دیگر در زمان تحلیل و بررسی مرگ و میر در این خصوص مهم ترین چیزی که باعث کاهش این میزان مرگ و میر بود نقش عواملی همچون بهبود حمل و نقل و دسترسی راه های روستایی به مراکز درمانی بوده است. 
باقری لنکرانی ادامه داد: در شهر شیراز نیز تا سال ۹۵ شاهد بودیم که در بلوار رحمت در سال تعداد ۱۵۰ نفر از عابرین پیاده قربانی حوادث ترافیکی می شدند که این موضوع مربوط به جانمایی در این بلوار ، فاصله از محل سکونت تا محل دسترسی به خدمات و مسائلی از این قبیل بوده است. این در حالیست که امروز نیز این مشکل را در کمربندی شیراز شاهد آن هستیم که یکی از پر مرگ ترین مسیرهای تردد در کلانشهرهای کشور است.  
وی تأکید کرد: نیاز است تا در خصوص هر موضوعی که تصمیم گیری می شود تاثیر آن بر سلامت مد نظر قرار گرفته شود و باتوجه به اینکه در مدیریت شهری به این موضوع بسیار نزدیک می باشیم، بسیاری از تصمیماتی که در این حوزه اتخاذ می شود می تواند در ارتقاء سلامت و پس رفت سلامت نقش داشته باشد. 
باقری لنکرانی با اشاره به اینکه متأسفانه آمار مرگ و میر عابرین پیاده در شهرها بالا می باشد، گفت: این موضوع نشان دهنده این است که نحوه معماری شهرهای ما به نفع عابرین پیاده نیست و در شهرها امکان فعالیت های فیزیکی و مرتبط با ارتقاء سلامت روز به روز فرآیند و دسترسی به آن کمتر شده است. 
رئيس مركز تحقيقات سياستگذاري سلامت دانشگاه علوم پزشكی شيراز در پایان یادآور شد: یکی از مواردی که جزو اهداف توسعه پایدار است و در آن ذکر شده ، دسترسی بیش از ۷۵ درصد ساکنین شهرها در فاصله ۴۰۰ متری محل سکونت خود به یک فضای ورزشی و بوستان می باشد و در زمانیکه در مدیریت شهری به این زیر ساخت ها توجه نشود دچار مشکل می شویم. 

گزارش: زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا