تجلیل شایسته از مروجان فرهنگ و هنر اسلامی و فعالان قرآنی

به گزارش سینا پرس فارس، حمیدرضا قانعی در این دیدار با بیان اینکه از زمان حضورم در این مسند با انجمن مفاخر فارس و دیگر جاها گفت‌ و گوهایی صورت گرفته تا با هماهنگی سایر دستگاه‌های متولی امر فرهنگ و هنر، آیین ‌های تجلیل از هنرمندان و محافل فرهنگ و ادب و هنر  در شیراز و استان فارس برپا گردد.
وی گفت: شورای شهر، شهرداری و شورای فرهنگ عمومی فارس را برای قدردانی از زحمات مشاهیر هنر و فرهنگ استان پای کار خواهیم آورد چراکه شان و حرمت برجستگان وادی فرهنگ و ادب برتر و بالاتر از آن است که تجلیلها از این افراد به نوعی سرسری و یا بسادگی و بدون رعایت حرمتها و شئون بزرگان و مفاخر فرهنگ و هنر ادب برگزار شود.
قانعی افزود:من خود راشاگرد کوچک منبر و سخنرانی های جنابعالی در مساجد و محافل مختلف از زمان کودکی تا به امروز می‌دانم و از کلاسهای درس و بحث شما در حوزه های مختلف و برنامه های متعدد بهره های فراوانی برده‌ام.
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس یاد آور شد: در زمینه ایجاد موزه هنر شیراز و فارس هم باید فکری کرد تا آثار فاخر و گرانبهای هنرمندان از دست نرود و به هر حال باید طرحی نو در انداخت و قطعا بایستی مکانی مناسب باشد تا آثار گرانسنگ مفاخر هنر و ادب و فرهنگ در آنها جمع گردد و در معرض دید عموم بویژه شاگرد ان و پیروان مکاتب مختلف هنری وهنرمندان وهنر دوستان و فرهنگوران و فرهیختگان قرار گیرد.
*جای تاسف است که  شیراز پایتخت فرهنگی ایران  فاقد یک نگارخانه درست وحسابی است!
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین خاطر نشان کرد:متاسفانه وقتی نوبت هنر و فرهنگ و فرهنگوران و هنرمندان میرسد با درب بسته بودجه و اعتبارات بر میخوریم و این مساله باید یک روزی به اینجا ختم شود  که بودجه های فرهنگ وارشاد اسلامی هر استان باتوجه به شان وظرفیت فرهنگی وادبی و  هنری و تعدد و فراوانی مفاخر و ماموریتهای پیش روی هراستان در نظر گرفته شود.تمام تلاش خود را در اجرای ماموریتهای محوله انجام میدهیم وازتمام ظرفیت‌ های خود برای تحقق ایجاد موزه مفاخر و هنرمندان شیراز استفاده می‌بریم.
قانعی بیان داشت:تالار مرکزی شهر شیراز اگر ساخته شود، موزه هم درآن دیده شده است. جای تاسف است که  شیراز پایتخت فرهنگی ایران  فاقد یک نگارخانه درست وحسابی است و این برای شهرشیراز دارالعلم ایران و سومین حرم اهل بیت و استان متمدن فارس با این همه هنرمند و شاعر و نقاش و خوشنویس و چهره های نامدار فرهنگی و ادبی و هنری زیبنده این شهر و این استان که مقام معظم رهبری فارس را استان درقله نامیده اند نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با تاکید بر شتاب یافتن برنامه های قرانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از تجلیل شایسته استاد نعمتی نسخ نویس بزرگ ایرانی و کاتب جهانی قرآن کریم و سایر مروجان فرهنگ و هنر اسلامی درآینده ای نزدیک خبرداده و گفت:سرکشی و بازدید از محل کار و زندگی فعالان عرصه هنر ناب دینی و انقلابی ضروری است و تقدیر و تشکر از زحمات و خدمات این بزرگواران که خالصانه وعاشقانه در راه احیاء فرهنگ و تمدن ایرانی واسلامی تلاش مینمایند کمترین کاریست که ما میتوانیم انجام دهیم.

*متولیان امورفرهنگی شیراز و فارس قدر فعالان حوزه فرهنگ وهنر شهر واستانشان رابدانند
در این دیدار همچنین محمد نعمتی اظهار داشت: بنده کتابت آیات وحی را برای خود یک نعمت بزرگ میدانم  و بحمد الله تاکنون ۲۲ جلد قرآن را کتابت کرده‌ام و هم‌اکنون در حال کتابت بیست و سومین قرآن هستم که با قرآن ‌های دیگر متفاوت است و این قرآن درشت ‌ترین قرآن خط نسخ تاریخ کتابت ایران خواهد بود که اندازه هر صفحه آن ۵۰ در ۷۰ است.
او با یادآوری اینکه نخستین کلاس قرآن‌نویسی کشور را به صورت کاملا رایگان درشیراز برپا کرده است، از بی‌مهری‌ها به ساحت قرآن کریم انتقاد کرد و گفت:همان‌طورکه در قرآن کریم و کلام معصومین آمده است، قرآن بزرگ‌ترین سرمایه و راهنمای انسان‌هاست اما ما از آن غافل مانده‌ایم و این غفلت هم ایجاد مشکل می‌کند لذا باید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در حد و توان و بضاعت مالی و تدارکاتی خود برای احیای قرآن و ترویج مفاهیم و معاریف قرآنی تلاش کند.
نعمتی افزود: صدا و سیما در زمینه تولید محتواها و برنامه های  قرآنی  بیشتر می‌تواند فعالیت کند اما متأسفانه رادیو و تلویزیون فارس درباره قرآن کم کار می‌کند در صورتی که باید هرچه در توان داریم اعم از رسانه‌ها و فضای مجازی را برای معرفی قرآن بکارگیریم.
این هنرمند ملی و  چهره نامدار قرآن نویسی کشور با بیان اینکه تا به امروز ۵۰۰ تابلوی قرآنی را کتابت کرده است،یادآور شد:اخیراً صحبت‌ هایی برای راه ‌اندازی موزه‌ای برای این تابلوها شد اما انتخاب مکان مناسب و تأمین امنیت و همچنین در دسترس بودن این موزه و مکان  برای عموم مردم  ضروری است.
وی تاکید کرد: نباید هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر را که در سالهای اخیر مظلوم واقع شده و ازبسیاری امتیازات وامکانات کشور دور نگه داشته شده اندرا به حال خودشان رها کرد.این کار وظیفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاههای فرهنگیست که حرمت هنرمندان را رعایت کنند و برای تجلیل و تقدیر از این افراد  عاشق و  خادم به تاریخ و فرهنگ و ادب و هنر ایران برنامه ریزی و کار مستمر داشته باشد.
گفتنی است استاد محمد نعمتی فرزند حافظ کل قرآن کریم زنده یاد ملا محمدرحیم ارسنجانی متولد سال ۱۳۲۳ در شیراز ،مولف کتب فراوان در حوزه های دینی و فرهنگی ، پژوهشگر فرهنگ عامه ،پدید آورنده صدها تابلو خوشنویسی و صدها کتیبه و زیارتنامه بقاع متبرکه و از پرکارترین خوش نویسان عصر حاضر است.قرآن ۳۰صفحه‌ای(هرجزء یک صفحه) قرآن ۳۰۰ صفحه‌ای در قطع مربع،قرآن تلفیقی خط نسخ و ثلث از آثاربرجسته اوست. انجمن قرآن نگاران ایران متشکل از شاگردان برجسته و جمعی از تذهیب ‌کاران شیراز توسط وی تأسیس گردید.او احیاگر خط نسخ ایرانی در دوره معاصر و عضو شورای تشخیص انجمن خوشنویسان ایران است و در شش دهه فعالیت مستمر فرهنگی و هنری و نمایندگی مراجع عظام تقلید، نمایشگاههای آثارقرآنی،کتابت و خوشنویسی ایشان درداخل و خارج کشور به دفعات برپا گردیده است.

گزارش: زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا