چگونه از کمبود ویتامین D پیشگیری کنیم

به گزارش سینا پرس فارس، بیشترین میزان شیوع در سالمندان، زنان سنین باروری و کودکان مشاهده می شود. در سال ۲۰۱۲، در امریکا ۴۰٪ کودکان ۲۴- ۸ماهه دچار کمبود ویتامین ( کمتر از ۳۰ نانو گرم در میلی لیتر) بودند. هم چنین ، ۲۱٪ کودکان ۱۸-۶ ساله با وزن طبیعی کمبود ویتامین داشتند. هم چنین ۳۴٪ کودکان چاق در این گروه سنی با کمبود ویتامین (کمتر از ۲۰ نانو گرم در میلی لیتر) مواجه بودند. در عربستان ۵۸٪ کودکان ۱۴-۵ ساله با کمبود ویتامین مواجه هستند.

ویتامین D، یک ویتامین محلول در چربی می باشد که متابولیت فعال آن ۲۵هیدروکسی ویتامین D نام دارد. چرخش مقادیر کافی این متابولیت در گردش خون جهت حفظ سلامت استخوان ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، گنادها، عضلات و غیره در تمام سنین و نژادها ضروری می باشد. از عوارض کاهش سطح ۲۵هیدروکسی ویتامین D سرم می توان به خطر بروز بیماریهایی مانند سرطان، دیابت نوع ۱، استئوپروز و اختلالات خود ایمنی مثل بیماری MS اشاره کرد.

یکی از اقدامات دفتر بهبود تغذیه جامعه برایپیشگیری از کمبود این ویتامین بازنگری دستور عمل مکمل یاری در کودکان زیر ۲ است. براساس دستور عمل جدیدکلیه کودکان باید از روز ۵-۳ پس از تولد قطره حاوی ۴۰۰ واحد بین الملی (IU) ویتامینD و IU ۱۵۰۰ ویتامین A به میزان ۲۵ قطره در روز مصرف کنند. هم چنین کمیته ملی مشورتی پیشگیری وکنترل کمبود ویتامین D توصیه میکند مکمل یاری هر دو ماه یک مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D برای کودکان ۱۲-۲ سال انجام شود. برنامه مکمل یاری ویتامینD به میزان یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی یکبار در ماه در دبیرستان های دخترانه و پسرانه کشور از سال ۱۳۹۴ به مورد اجرا گذاشته شده است.

غنی سازی شیر با ویتامین D نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که می تواند بخشی از ویتامین مورد نیاز را تامین کند. در حال حاضر بعضی از کارخانجات مواد لبنی شیرغنی شده با ویتامین D را تولید و به بازار عرضه کرده اند. در برنامه شیر مدرسه نیز در ۱۴ استان کشور شیر غنی شده با ویتامین D در مدارس توزیع می شود.

 

منبع: بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا