آسانسور فضایی راه اندازی می شود

به گزارش سیناپرس فارس، هنوز مکان های ناشناخته ای در اعماق دره ها و غارهای آهکی ماه وجود دارد که هیچ فضاپیما و کاوشگری نتوانسته در آنها کنکاش کند. در طول تاریخ انسان ها همیشه شیفته زیبایی های ماه بوده اند و درباره آن خیال پردازی های فراوان کردند. به راستی وقتی که به ماه نگاه می کنید چه می بینید؟ بازتاب نور زیبای خورشید؟ دهانه های آتشفشانی؟ خیال پردازی وجود موجودات فرازمینی یا رویای قدم زدن بر سطح آن؟
برخی از دانشمندان بر این باورند که در آینده نزدیک، ماه به عنوان هشتمین قاره کره زمین نام خواهد گرفت و نژاد بشر برای زندگی و ادامه حیات به آنجا مهاجرت خواهد کرد. تحقیقات نشان داده است که خاک ماه سرشار از عناصر گرانبها و کمیابی نظیر هلیوم و نئودیمیوم است که از آنها می توان برای تامین انرژی در نیروگاه ها و ساخت لوازم پیشرفته الکتریکی نظیر تلفن های هوشمند نسل جدید استفاده کرد.
به باور دانشمندان بزرگ ترین مانعی که سفر به ماه را دشوار کرده به هزینه ساخت شاتل های فضایی و تامین سوخت آنها باز می گردد. بنابراین دانشمندان ایده جاه طلبانه ای با عنوان آسانسور فضایی را مطرح می کنند تا هزینه های اعزام گردشگران فضایی به کره ماه را صدها برابر کاهش دهد.
البته این ایده بلندپروازانه وارد فاز تحقیقاتی هم شده است و آسانسور قمری می تواند راه حلی مناسبی در این زمینه باشد. بدین ترتیب که کابلی به طول چهارصدهزار کیلومتر (250،000 مایل) بر روی کره ماه لنگر انداخته و تا مدار کره زمین امتداد می یابد. ضخامت این کابل که با استفاده از آلیاژهای خاصی ساخته شده از یک مداد بیشتر نیست و در حدود 40 تن وزن دارد. منبع تغذیه این آسانسور نیز از انرژِی های پاک، ارزان و تجدیدپذیر یعنی سلول های خورشیدی تامین می شود و نیرومحرکه لازم را برای حرکت نوار نقاله های عظیم بالابر تامین می کنند.
مزیت دیگر استفاده از بالابرهای خورشیدی به جلوگیری از آلودگی جو و مدار کره زمین از زباله های فضایی باز می گردد. می دانیم که بقایای شاتل های فضایی رفته رفته جو کره زمین را برای تردد فضاپیماها ناامن می کنند و برخورد آنها با سفینه ها و ماهواره ها می تواند جان فضانوردان را به خطر انداخته و ضررهای مالی هنگفتی را به دنبال داشته باشد.
دو دانشمند برجسته دانشگاه کلمبیا به نام های زفیر پنویر و امیلی اسنفورد در حال پیگیری این پروژه جاه طلبانه هستند و بر این باورند که با اختصاص چند میلیارد دلار می توان مسیر کره زمین تا ماه را برای همه کوتاه کرد. تا به حال شرکت های آمازون و Blue Origin برای سرمایه گزاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده اند و دلیل این اشتیاق به صرفه جویی اقتصادی و سودآوری آن باز می گردد. به باور این دو دانشمند، آسانسور قمری در پنجاه سفر هزینه های سرمایه گزاران را جبران می کند و سود سرشاری را نصیب آنها خواهد کرد.
البته در گذشته نیز محققان چینی پروژه مشابهی با عنوان "نردبان آسمان" را مطرح کرده بودند. بدن ترتیب که یک سفینه فضایی تا جو کره زمین حرکت کرده و در آنجا به وسیله آسانسور فضایی به سمت ماه اعزام می شود. اما برتری طرح محققان دانشگاه کلمبیا این است که آنها شاتل فضایی را از برنامه حذف کردند و آسانسور قمری از سطح زمین به صورت مستقیم به سوی کره ماه رهسپار خواهد شد.
به نظر می رسد آسانسور فضایی راه حلی هوشمندانه و مقرون به صرفه برای کاهش هزینه سفرهای فرازمینی باشد. گردشگری فضایی برای مردم دیگر یک رویای محال نیست.

مترجم: سعیدرضا امیرآبادی
منبع: www.sciencefocus.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا