ایجاد شبکه فروش؛ راهکاری موثر برای رفع موانع صنایع دستی ساخت معلولان

پریسا زارعی معاون هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی استان فارس در گفتگو با خبرنگار سیناپرس فارس به تشریح ساخت و تولید صنایع دستی توسط معلولان و مشکلات این بخش پرداخت و گفت: یقینا استان فارس به دلیل وسعت زیاد همراه با زیست بوم‌های قومی و فرهنگی، بسیار در حوزه صنایع دستی غنی و توانمند است و توانسته این حوزه را پوشش دهد.
زارعی افزود: معلولان در جای جای استان فارس از اقلیم، فرهنگ و بوم زیست خود الگو گرفته اند و در صنایع دستی به نمایش گذاشته اند.

معاون هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی استان فارس در رابطه با فعالیت معلولان و همچنین جایگاه این عرصه در استان گفت: با توجه به اینکه یکی از دغدغه های بهزیستی، تسهیل در امر توانمند سازی و اشتغال معلولان می باشد؛ جهت اجرایی نمودن این امر، کرامت انسانی این عزیزان می بایست حفظ گردد و مسلما در این راستا دستگاه های دیگر هم باید در این عرصه با بهزیستی همکاری نمایند.

وی با تشریح فعالیت کارگاه های صنایع دستی معلولان گفت: در سطح استان فارس بالغ بر 560 نفر (بصورت حرفه ای و آماتور) در50 کارگاه مشغول تولید صنایع دستی فاخر هستند و بر روی محصولاتی که بازار فروش بیشتری دارند، تمرکز کردند.
زارعی در رابطه با غالب نوع معلولیت افراد تولیدکننده صنایع دستی افزود: با توجه به اینکه هرکدام از معلولین، توانایی های خاص خود را دارند بنابراین در حوزه توانمندی خود قدم بر می دارند، اما چون معلولین جسمی حرکتی سهم گسترده ای در حوزه توان بخشی دارند بنابراین سهم بالاتری را به خود اختصاص داده اند.
معاون هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی استان فارس دغدغه معلولان می گوید: عمده ترین دغدغه معلولان "تهیه مواد اولیه به قیمت مناسب" و به ویژه ”بازار فروش محصولات" است.

تسهیلات حمایتی، راهکاری برای افزایش بهره وری در این عرصه

زارعی تسهیلات حمایتی که به معلولان تعلق می گیرد را مورد اشاره قرار داد و گفت: این تسهیلات شامل تسهیلات کارفرمایی، خوداشتغالی، ارتقای کارایی معلولین و استفاده از مشوق های بیمه ای جهت کارفرمایان بوده و کارفرمایانی که قصد بکارگیری گروه مورد هدف سازمان بهزیستی را داشته باشند، در صورت پرداخت حقوق برابر قوانین اداره کار و همچنین بیمه نمودن فرد توانخواه برابر قوانین تامین اجتماعی، می توانند از تسهیلات با بهره 4 درصد و بازپرداخت 7 ساله از حداقل به کارگیری یک نفر به میزان 50 میلیون تومان و تا سقف 2 میلیارد تومان تا حداکثر 40 نفر برخوردار شوند.

وی ادامه داد: پرداخت 23 درصد از حق بیمه سهم کارفرما به مدت 5 سال در صورت بکارگیری افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی توسط این سازمان خواهد بود.

معاون مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی استان فارس در رابطه با وضعیت تولیدکنندگان در این شرایط همه گیری بیماری کرونا بیان کرد: قطعا در شرایط کنونی معلولان با مشکلاتی از جمله بازار فروش و خرید مواد اولیه با قیمت مناسب مواجه هستند، اما بهزیستی در این شرایط با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و بعضا کمک سرمایه کار و همچنین معرفی محصولات، آن ها را یاری می نماید.

وی در راستای تامین مواد اولیه برای راحتی کار معلولان اضافه کرد: بهزیستی با انعقاد تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای، بنیاد برکت و اتاق تعاون، اقداماتی را در جهت رفع مشکلات این عزیزان در زمینه بازار فروش و تهیه مواد اولیه انجام داده است؛ همچنین تا قبل از شیوع ویروس کرونا، بهزیستی با برپایی نمایشگاه های دایمی و فصلی، جهت نمایش محصولات تولیدی معلولین و فروش محصولات به آحاد جامعه اقدام می کرد.

زارعی در زمینه نقش سازمان بهزیستی در امر تبلیغات و بازاریابی گفت: طی سالیان گذشته سازمان بهزیستی با همکاری صدا و سیما به تبلیغ محصولات تولیدی معلولان می پرداخت که البته امید است استفاده از این مزیت در سال جاری هم امکان پذیر باشد.

معاون مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی استان فارس با اشاره به آموزش رایگان معلولان در رشته های مختلف، گفت: با توجه به انعقاد تفاهم نامه هایی که سازمان بهزیستی با سازمان فنی و حرفه ای داشته، معلولان توانسته اند از آموزش های رایگان مراکز دولتی بهره مند گردند.

معاون هماهنگی موسسات غیر دولتی سازمان بهزیستی استان فارس در رابطه با برنامه ای پیش رو در این حوزه بیان داشت: سازمان بهزیستی در صدد است یک شبکه استانی در حوزه صنایع دستی برای معلولان راه اندازی نماید تا همه معلولان بتوانند محصولات تولیدی خود را به نمایش بگذارند و همچنین معلولانی که متقاضی دریافت تسهیلات می باشند، با توجه به تاریخ درخواست، در نوبت اخذ تسهیلات قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه در رابطه با سازوکار فروش و صادرات محصولات معلولان اظهار کرد : همان گونه که قبلا اشاره شد تا قبل از شیوع ویروس کرونا، سازمان بهزیستی با برپایی نمایشگاه های دائمی و فصلی به منظور شناسایی توانمندی و معرفی محصولات تولیدی معلولین به آحاد جامعه، و در پیگیری امر فروش محصولات اقدام می نمود که منجر به صادر شدن محصولات به خارج از کشور می شد و در گذشته، تعدادی از این عزیزان در نمایشگاه های خارج از کشور (عمدتا کشورهای حوزه خلیج فارس) شرکت نموده اند.

این مقام مسئول از راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای عرضه هنر دست معلولان خطه فارس خبر داد و تصریح کرد: فروش محصولات و فروشگاه های مجازی، نیازمند راه اندازی سامانه اشتغال کشوری می باشد که طرح پیشنهادی آن سال گذشته توسط استان فارس به مرکز تهران ارائه شده و مراحل اخذ مجوزهای لازم، در دست اقدام است.

معاون هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی فارس، فضای مجازی را فرصتی برای ایجاد عرضه محصولات دست معلولان دانست و افزود: با توجه به شرایط موجود در جامعه، فضای مجازی یکی از منحصربفردترین فرصت ها برای عرضه محصولات خواهد بود به خصوص صنایع دستی و… برای حضور در فضای مجازی بی تردید مطالعه، آموزش و یادگیری مقوله بسیار مهمی است؛ همچنین کار گروهی و پیوستن به شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت و استارت آپ های نوین، در جهت بهبود بخشیدن، ارتقای کیفیت و معرفی کسب و کارها نقش مهمی را ایفا می کند.

بنابه گفته زارعی، براساس قانون جامع حمایت از معلولین، معلولین شاغل از پرداخت مالیات معاف می باشند و سازمان بهزیستی در بیمه کردن افراد شاغل معلول نیز سهم بسزایی دارد بنابراین در این زمینه بهزیستی استان فارس در سال گذشته، بیشترین اعتبار را در سطح کشور جذب نموده است.
وی در ادامه افزود: شرکت در نمایشگاه های بین المللی بیشتر بصورت انفرادی صورت پذیرفته است که البته تلاش سازمان بهزیستی همواره بر حمایت از این عزیزان به منظور بهره برداری از این فرصت بوده است.

معاون اشتغال زایی بهزیستی فارس در ادامه پیوستن و همکاری با شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات را مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به اینکه محدودیتهایی جهت ورود دستگاه های دولتی به فضای مجازی می باشد، موسسات خیریه تحت نظارت؛ بعنوان شرکای اجتماعی با بهره گیری از استارت آپ ها در این خصوص همکاری داشته اند.

معلولیت، محدودیت نمی آورد…
زارعی در وصف ویژگی بارز معلولین اظهار کرد: معلولین با محدودیت هایی که دارند، درصدد انجام کارهای بزرگ هستند و این ویژگی بارزی است که سازمان بهزیستی به آن می بالد. 
معاون هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی فارس با بیان اینکه معلولیت، محدویت نمی آورد، تاکید کرد: می توان گفت که جامعه برای معلولین محدودیت ایجاد کرده است؛ مبلمان شهری پر از موانع برای فعالیت اجتماعی و فردی این عزیزان در سراسر کشور است.
وی در پایان سخنان خود به کسب رتبه های کشوری توسط معلولان استان فارسی اشاره کرد و گفت: بسیاری از معلولانی که در حوزه ساخت صنایع دستی فعال می باشند، به عنوان کارآفرین برتر معرفی شده اند و از آن ها تقدیر به عمل آمده است.

گزارش: میلاد روسفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا