از پتانسیل های اقتصادی دریا غفلت کرده ایم

عبدالمجید نادری، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به اهمیت توسعه اقتصادی دریاها اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: بند ۲ سیاست اقتصاد مقاومتی کشور به استفاده بهینه از موهبت خدادادی دسترسی کشور به دریا در توسعه اقتصادی اشاره دارد. اجرای این سیاست بدون توجه به توسعه اقتصاد دریامحور و انتقال این مفاهیم به عموم و درک اهمیت دریا در هویت‌ ملی ایرانیان ممکن نیست.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی به دریا به عنوان پایگاهی پایدار در ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدی، تامین امنیت، ایجاد رفاه و توزیع ثروت نگریسته شود و از این منبع پایدار ثروت و امنیت به درستی بهره‌برداری کنیم.

وی اظهارداشت: نگاهی به آمارهای اقتصادی بیانگر نگاه ما به دریا برای توسعه است؛ علی‌رغم وجود پتانسیل بالای سواحل کشور، کل تاسیسات ساحلی کشور در کمتر از  5درصد امکان در اختیار است. در حالی که نزدیک به 50 درصد تولید ناخالص داخلی کشور وابسته به حمل و نقل دریایی است و بیش از 75 درصد از ارزش واردات و بیش از 65 درصد از ارزش صادرات کشور از طریق دریا صورت می‌ گیرد و ما عملا کشوری وابسته به دریا هستیم، ولی کشوری با فرهنگ دریایی نیستیم.

وی تصریح کرد: این ناهمخوانی در وابستگی به دریا از یک سو و عدم درک دریا، شاید دلیلی بر عدم رغبت تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران به دریا و غیبت ایران در بسیاری از بازارهای بین‌المللی دریایی نظیر بازار تامین خدمه شناورها، اپراتورهای ترمینال‌های بندری، ثبت کشتی‌ها، بازار سازندگان کشتی، ترانزیت، گردشگری دریایی، معادن دریایی، صنعت پژوهش‌های دریایی و از این قبیل باشد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ادامه داد: شاید فقدان فرهنگ دریایی و بیگانگی با دریا دلیلی بر آن باشد که با وجود وابستگی بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور به دریا، هنوز برنامه‌های ملی مبتنی بر توانمندی دریایی در کشور جایی نیافته است و همچنان سیاست‌های برّی بر سیاست‌های بحری مسلط است، حال آن‌که تسلط كشورهاي تراز اول اقتصاد جهان بر اقتصاد و سیاست بین‌الملل بدون در نظر گرفتن خط‌مشی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های دریایی آنان امکان‌پذیر نبوده است.

نادری در پایان به سیناپرس گفت: حقیقت این است که ما از دریا، به ویژه در مورد پتانسیل اقتصادی آن و حفظ و حراست از محیط زیست آن غفلت کرده‌ایم و فرصت‌های بسیاری را در جهانِ به سرعت در حال تحول از دست داده‌ایم. با این حال، موقعیت جغرافیایی بی نظیر ایران و توانمندی‌ها و انگیزه موجود در میان متخصصین برای بهبود شرایط می‌تواند در صورت توجه راهبردی تصمیم‌‌گیران به موضوع دریا این عقب‌ماندگی را جبران کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا