تشخیص نارسایی قلبی با هوش مصنوعی

به گزارش سیناپرس، محققان کلینیک مایو، از الگوریتم های هوش مصنوعی (AI) در ضبط سیگنال ECG اپل واچ استفاده کرده اند تا بتوانند وضعیت نارسایی قلبی بیماران را در هر مکانی که بودند، شناسایی کنند. شرکت کنندگان در این مطالعه، طی فواصل زمانی معین، نوار قلب خود را به صورت خودکار و ایمن از طریق یک برنامه تلفن هوشمند، که توسط مرکز سلامت دیجیتال کلینیک مایو توسعه داده شده بود، در پرونده سلامت الکترونیکی خود بارگذاری کردند.

2454 شرکت‌ کننده در این مطالعه، شرکت کردند. پزشکان، به تمام داده های ECG در داشبورد هوش مصنوعی تعبیه شده در پرونده الکترونیکی سلامت افراد، از جمله روز و ساعت ثبت، دسترسی داشتند.

تقریباً 420 نفر از شرکت ‌کنندگان این مطالعه، 30 روز پس از ثبت سیگنال ECG از طریق اپل واچ، آزمایش اکوکاردیوگرافی دادند. اکوکاردیوگرافی، یک آزمایش استاندارد برای تولید تصاویر قلب، با استفاده از امواج صوتی است.به گزارش سیناپرس، از این تعداد، 16 بیمار کسر جهشی پایینی داشتند که توسط اکوکاردیوگرافی نیز تأیید شد، و این امر، مقایسه ای برای دقت روش توسعه یافته، ارائه داد.

دانشمندان گفته اند: در حال حاضر، اختلال عملکرد بطنی، که یکی از نشانه های قلب ضعیف است، از طریق اکوکاردیوگرام، سی تی اسکن یا MRI تشخیص داده می شود، اما این موارد هزینه بر، زمان ‌بر و گاهی غیرقابل دسترس هستند. توانایی تشخیص پمپاژ ضعیف قلب از راه دور، از طریق سیگنال ECG که فرد می تواند آن را با استفاده از دستگاهی مانند ساعت هوشمند، ثبت کند، شناسایی به موقع این بیماری بالقوه خطرناک را در مقیاس وسیع، امکان پذیر می کند.

به گزارش سیناپرس، افرادی که پمپاژ قلب ضعیفی دارند ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند، با این حال، این شکل رایج از بیماری قلبی حدود 2 درصد از جمعیت و 9 درصد از افراد بالای 60 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که قلب قادر نیست به اندازه کافی، خون غنی از اکسیژن را پمپاژ کند، فرد ممکن است با علائمی از جمله تنفس کوتاه، ضربان قلب سریع و تورم پاها، مواجه شود. تشخیص زودهنگام این وضعیت قلبی، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا پس از شناسایی، درمان های متعددی برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش خطرات نارسایی قلبی وجود دارد.

محققان اضافه کرده اند: دریافت داده ها از لوازم الکترونیکی پوشیدنی و ارائه قابلیت های تحلیلی برای جلوگیری از بیماری یا بهبود سلامت از راه دور، می تواند مراقبت های بهداشتی را متحول کند. این فناوری ها، نه تنها پیش بینی و پیشگیری از مشکلات و بیماری ها را امکان پذیر می کنند، بلکه نابرابری‌ های سلامت و بار سیستم ‌های بهداشتی و پزشکان را کاهش می دهند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Nature Medicine منتشر شده اند.