میکرو فضاپیمای ناسا به ماه می رود

به گزارش سیناپرس، در آینده نه چندان دور و احتمالاً تا پایان دهه فعلی، بشریت اولین ایستگاه فضایی خود را در نزدیکی زمین و در ماه خواهد ساخت. در این راستا، یک سفینه فضایی کوچک به نام گیت‌وی (Gateway) به دور ماه چرخیده و به یکی از ستون های اکتشاف ماه و مریخ تبدیل می شود.

این فضاپیما باید از سال ۲۰۲۴ در اطراف ماه قرار بگیرد. به گفته مقامات ناسا، گیت‌وی به عنوان نوعی پایگاه دائمی برای فضانوردان و یک مرکز هماهنگی برای اتفاقاتی که در سطح ماهواره رخ خواهد داد، عمل خواهد کرد. 

با این حال، قبل از اینکه اولین عنصر این ایستگاه از زمین به فضا پرتاب شود، ناسا هنوز باید آزمایش های زیادی درباره این میکروفضاپیما انجام دهد. آژانس فضایی آمریکا به ‌عنوان نوعی اعتبارسنجی فناوری و ساخت یک مسیر یاب برای گیت‌وی، در ماه ژوئن عملیاتی به نام آزمایش ناوبری فناوری سیستم موقعیت ‌یابی خودکار سیسلونار را انجام داد. 

در این ماموریت ناسا فضاپیمایی به نام کپستون که به اندازه یک مایکروویو نیست را به فضا پرتاب کرد که وارد چیزی شد که ناسا آن را مدار هاله نزدیک راست خطی (NRHO) می نامد. مدار هاله نزدیک راست خطی همان مداری است که گیت وی دنبال خواهد کرد، اما کپستون اولین فضاپیمایی است که به آن می رسد.  

به گزارش سیناپرس، کپستون اکنون که به مقصد خود رسیده، دو مانور اضافی را برای اصلاح مدار خود انجام خواهد داد و در میان سیستم ‌هایی که آزمایش می ‌شوند، یک سیستم ناوبری برای تعیین موقعیت فضاپیما در رابطه با مدارگرد شناسایی ماه وجود دارد.

کپستون در طول ماموریت خود در فاصله ۱۶۰۹ کیلومتری از قطب شمال ماه پرواز خواهد کرد و باید حدود نیم سال در آنجا بماند و به انسان‌ های روی زمین درباره ویژگی ‌های مدار هاله نزدیک بیاموزد.

مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: autoevolution
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا