باکتری های دهان، عاملی برای رشد میکروب ‌های سرطانی

به گزارش سیناپرس، دو مطالعه جدید توسط محققان مرکز سرطان فرد هاچینسون در سیاتل نشان داده است، که باکتری ها چگونه می توانند با نفوذ به تومورها، به پیشرفت و گسترش سرطان کمک کنند. تیم تحقیقاتی همچنین نشان داد که میکروب های مختلف میکروبیوم تومور، می ‌توانند بر نحوه پاسخ سرطان به درمان، تأثیر بگذارند.

محققان همچنین نشان داده اند: ارتباط نزدیکی بین سلامت دهان و سرطان وجود دارد، زیرا میکروب های دهان، با سرطان در سایر نقاط بدن مرتبط هستند. این دو تحقیق، بر روی یک باکتری دهان به نام Fusobacterium nucleatum متمرکزند که با سرطان کولورکتال مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، سلول ‌های غیرسرطانی اطراف تومور، اغلب می‌ توانند به تومورها کمک کنند تا از حملات سیستم ایمنی در امان بمانند، در برابر درمان‌ مقاوم شوند و حتی به سایر قسمت ‌های بدن، انتشار یابند. اکنون، محققان دریافته ‌اند که برخی از این همسایگان، اصلا سلول‌ های انسانی نیستند؛ بلکه باکتری‌ ها هستند.

پژوهشگران گفته اند: ما نشان داده ایم که مناطقی در تومور وجود دارد که کاملا در اختیار باکتری ‌ها هستند و از نظر عملکردی با سایر مناطق، متفاوت هستند و این نواحی غنی از باکتری پتانسیل متاستاز سرطان را افزایش می دهند.

تیم تحقیقاتی، نشان داد: F.nucleatum ممکن است به گونه ای شرایط را در تومورها هموار کنند تا آنها را از حمله ایمنی در امان نگه دارند و به آنها کمک کنند تا در سراسر بدن پخش شوند. محققان کشف کردند که اثربخشی برخی از درمان های سرطان، در واقع به این دلیل است که نه تنها به سلول های تومور حمله می کنند، بلکه باکتری هایی که به کمک آنها می آیند، را نیز هدف قرار می دهند.

دانشمندان همچنین دریافتند:میکروب های دیگری از جمله حشره روده اشریشیا کلی یا به اختصار E. coli، ممکن است اثر یک داروی ضد میکروب و شیمی درمانی را خنثی کنند، که این امر، می تواند هم از تومور و هم از F. nucleatum در برابر درمان، محافظت کند. یافته های جدید می تواند به محققان کمک کند تا از طریق مقابله با میکروبیوم سرطان، استراتژی های جدیدی را برای درمان سرطان توسعه دهند.

محققان افزوده اند: شواهد قانع‌ کننده ‌ای وجود دارند که ثابت می کنند، تقریباً همه انواع سرطان ‌های اصلی، دارای میکروبیوتای درون توموری هستند و مطالعات نشان داده اند، که میکروبیوم‌ های تومور ممکن است بر رشد و پیشرفت سرطان و پاسخ دهی به درمان، تاثیر بگذارند.

تیم تحقیقاتی با بررسی های بیشتر دریافت که طیفی از گونه‌ های باکتریایی در سرطان‌ های دهان و کولورکتال زندگی می‌ کنند که به طور یکسان توزیع نشده ‌اند. به گزارش سیناپرس، محققان توضیح داده اند: این نقاط داغ باکتریایی، سوالاتی را در مورد نحوه شکل ‌گیری و تاثیرشان بر بیولوژی سرطان مطرح کرد.

پژوهشگران اظهار داشته اند،: مناطق تحت استعمار باکتری ها، حملات سیستم ایمنی را به شدت سرکوب می کردند و تعداد سلول های T در این نقاط، نسبت به سایر مناطق خیلی کمتر بود. همچنین، مناطقی که سلول‌ های T آنها در نزدیکی باکتری‌ ها قرار داشتند، دارای یک افزایش بیان در پروتئین ‌های وارسی ایمنی بودند که اثرات کشنده سلول ‌های T را مهار می ‌کرد. تا به حال چندین مهارکننده نقطه وارسی برای استفاده در سرطان کولورکتال تأیید شده ‌اند، و این مطالعه می تواند چگونگی تاثیر میکروبیوتای بیمار بر پاسخ سرطان به مهارکننده های نقطه وارسی، را توضیح دهد.

اکنون، محققان در حال مطالعه یک ارتباط احتمالی بین سلامت دهان و خطر ابتلا به سرطان هستند. پژوهشگران اضافه کرده اند، بر اساس یافته های موجود، میکروب ‌هایی که اغلب با بیماری ‌های التهابی دهان مرتبط هستند، معمولا در سرطان ‌های خارج از دهان و دستگاه گوارش یافت می ‌شوند. این یافته ها، حفره دهان را به عنوان بستری برای رشد میکروب ‌های سرطانی بیماری ‌زا برجسته می‌ کند.

به گزارش سیناپرس، این دو مقاله، در مجله های Cell Reports و Nature منتشر شده اند.

ترجمه:نداجوادهراتی