حوزه فرهنگی به عنوان یکی از موضوعات اقتصاد، قابل تامل است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، ابراهیم نبیونی معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم صنایع فرهنگی در انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با بنیاد علمی اکو اظهار کرد: در حال حاضر 50 پارک علم و فناوری در استان های مختلف کشور وجود دارد که از این تعداد  پارک علمی و فناوری زیرمجموعه وزارت نفت، پارک کشاورزی زیرمجموعه وزارت کشاورزی، پارک ICT زیرمجموعه وزارت ارتباطات و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی که به طور تخصصی فعالیت می کنند.

وی افزود: موضوع خلاق و حوزه فرهنگی به عنوان یکی از موضوعات اقتصاد، قابل تامل است و در دنیا هم به آن توجه شده که در حوزه های مختلف سینما، گردشگری، انیمیشن و … مطرح است. 

معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی تصریح کرد: نکته قابل تامل اینست که پارک ملی علوم و فناوری های نرم صنایع فرهنگی در سال 96 تنها پارکی بود که از مجوز بین المللی برخوردار شد واین مهم با تعاملات وزارت علوم و معاونت فناوری رخ داد.

نبیونی ادامه داد: هفته گذشته وزارت علوم با مجوز بین المللی پارک ملی علوم و فناوری های نرم صنایع فرهنگی، دبیرخانه های روابط بین الملل پارک ها و فعالیت های این حوزه در امارات را به ما سپردند تا گزارش گری پارک ها در این پارک انجام شود و تعاملات با سایر پارک ها براحتی برقرار شود.

وی رایزنی فرهنگی با سفارتخانه های سایر کشورها را یکی از موضوعات مهم عنوان کرد که با توجه به موضوعیتی که در پارک ملی علوم و فناوری های نرم صنایع فرهنگی وجود دارد، تعاملات با رایزنی های فرهنگی راحت تر اتفاق بیفتد. 

معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر در سه استان زنجان، فارس و جزیره کیش شعبه داریم، اظهارکرد: شعبه دیگر این پارک بزودی در مشهد راه اندازی می شود و قرار است درمرکز ملی فرش تهران، کرمان و اصفهان نیز از مرکز رشد وابسته را برخوردارشویم.

نبیونی از تفاهم نامه همکاری بین وزارت علوم، میراث فرهنگی و ارشاد با مسولیت پارک ملی علوم و فناوری های نرم صنایع فرهنگی در راستای صادرات و تجاری سازی در آینده ای نزدیک خبر داد. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت هایی در پارک ملی علوم و فناوری های نرم صنایع فرهنگی وجود دارد که در حوزه انیمیشن روسیه و فرانسه تولید محتوا می کنند و تعدادی شرکت دیگر نیز درحوزه آموزش کودکان در افغانستان و تاجیکستان در قالب بسشته های آموزشی به صادرات می پردازند. 

پارک ملی علوم و فناوری های نرم صنایع فرهنگی به عنوان بازویی برای بنیاد علمی اکو 

در ادامه دکتر محمد حسین ایمانی رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اظهارکرد: سیاست های اصلی پارک در چهارسال دوم، حضور بین المللی ما است. چرا که تفاوت پارک ملی علوم و فناوری های نرم صنایع فرهنگی با سایر پارک ها اینست که محصولات ما که شامل موسیقی، و صنایع دستی فیلم، گردشگری و … است، برای سایر کشورها از جذابیت برخوردار است که در یک بسته فناوری تنظیم می کنیم  تا بتوانیم با خارج ارتباط برقرار کنیم.

وی در مورد تاسیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم صنایع فرهنگی گفت: بعد از تاسیس این پارک، همه هجوم آوردند و هیچ کس فکر نمی کرد فرهنگ می تواند با فناوری عجین باشد و با فناوری بتوان زندگی کرد. اما در حال حاضر پارک ملی علوم و فناوری های نرم صنایع فرهنگی از جایگاهی برخوردار است که همه شیفته آن می شوند. 

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم  و صنایع فرهنگی تصریح کرد: اخذ مجوز ملی شدن این پارک سخت بود و اصرار برای این بود که پارک به دلیل اینکه در تهران مستقر و فرهنگی است، باید بین المللی باشد تا به همراه محصولات فرهنگی ایران با شناسنامه فرهنگی ایران بتوانند با 10 کشور جزو اکو ارتباط تنگاتنگی داشته باشیم. 

دکتر ایمانی این پارک را جایی برای مراودات  سازمان ها و اصناف مختلف برای فعالیت خود عنوان کرد وافزود: ما می توانیم  بازویی برای بنیاد علمی اکو در حوزه صنایع فرهنگی و فناوری های نرم باشیم.

وی در ادامه رتبه پژوهشگاه رویان در دنیا زیر 10  در بسیاری از شاخه های علمی اعلام کرد. 

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به برنامه های آینده این پارک اشاره کرد و گفت: برگزاری چهارمین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت و برگزاری سومین جایزه تعالی گردشگری که می تواند برای کشورهای جزو اکو جذابیت داشته باشد، از برنامه های آینده پارک ملی علوم و فناوری های نرم صنایع فرهنگی است.

حمایت بنیاد علمی اکو از حوزه های علم و فناوری

در ادامه دکترکمیل طیبی رئیس بنیاد علمی اکو در مورد فعالیت این بنیاد گفت: بنیاد علمی یکی از سه آژانس تخصصی همکاری های اقتصادی اکو است که به صورت بین دولتی فعالیت می کند.

وی افزود: فعالیت های ما در حوزه مبادلات علمی و حمایت از فعالیت های علمی، فناوری، حوزه مهندسی و کارآفرینی است که الگوهای متعددی در حوزه های مختلف آب، خاک، توسعه پایدار و آموزشی مرتبط با علوم پایه پیاده سازی شده و بنیاد توانسته با مدل آموزشی و روش های کاوشگرانه در زمینه علمی در چارچوب تربیت استاد، هیئت علمی و دبیر دبیرستان حمایت داشته باشد. 

رئیس بنیاد علمی با بیان اینکه این دوره های آموزشی در ایران برای بیش از 40 نفر اعضای هیئت علمی برگزار شده و این افراد در حوزه کاربردی علوم، مهندسی و سایر حوزه های جدید وارد شده اند، اظهارکرد: این دوره ها در پاکستان، قزاقستان و دو مرتبه در اصفهان برگزار شده است.

طیبی در مورد همکاری مشترک بین بنیاد علمی اکو با پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: دیدگاه ما اینست که در این پارک تجاری سازی صورت بگیرد. چرا که ما قصد حرکت به سوی بخش خصوصی داریم و به دنبال راه اندازی شعبه در داخل ایران هستیم تا پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در یکی از کشورهای عضو اکو قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: بهتر است تا ظرفیت های پارک و بنیاد علمی اکو به صورت جنبه های اجرایی و تجاری سازی وجود داشته باشد. چرا که پارک های علم و فناوری ایران جزو قوی ترین کشورها در این حوزه است. 

طیبی تصریح کرد: کشورهای منطقه به ویژه عضو اکو می توانند با توسعه تبادلات علمی و فناوری در زمینه فناوری های برتر، قدم بسیار خوبی بردارند.

رئیس بنیاد علمی اکو در ادامه تعداد کشورهای عضو اکو را 10 کشورعنوان کرد که سه عضو اصلی آن ایران، ترکیه و پاکستان هستند.

طیبی نیز پایه بنیاد علمی اکو را در اسلام آباد و دفتر آن را در وزارت پاکستان اعلام کرد.

امنیت در پارک ملی علوم و فناوری های نرم صنایع فرهنگی نویدبخش اتفاقات خوب است

همچنین در ادامه انصاری……………به  ظرفیت های موجود در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی بنیاد علمی اکو اشاره کرد و گفت: ظزفیت هایی که در این پارک و بنیاد علمی اکو وجود دارد، شاید بتواند در منطقه اتفاق خوبی را رقم  بزند.

وی افزود: برگزاری اتفاقات مشترک، فرصت خوبی برای 5 هزار عضو بنیاد علمی اکو خواهد بود تا از ظرفیت های مغفول مانده علم و فناوری استفاده کنند.

 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا