کاهش کابوس های شبانه با صدا درمانی

به گزارش سیناپرس، تجربه دیدن کابوس بسیار آزار دهنده است و ممکن است شما در کابوس هایتان موضوعات و شرایط بدی همچون مرگ عزیزان، از دست دادن افراد مورد علاقه را تجربه کرده یا خود را برهنه در مکانی عمومی ببینید که در حال فرار هستید یا اینکه دندان هایتان به طور خود به خود کنده می شوند. بررسی های انجام شده نشان می دهد حدود ۱ نفر از هر ۲۰ نفر از ما دچار کابوس های مکرر می شویم.  دیدن کابوس علاوه بر ناراحتی، می تواند بر کیفیت خواب تأثیر منفی گذاشته و منجر به سلامت ضعیف شود.

به تازگی  دانشمندان علوم خواب در دانشگاه ژنو روشی ابداع کرده اند که با استفاده از صدا درمانی، دفعات رویاهای بد را کاهش می دهد. بر این اساس در حال حاضر، برای کسانی که از کابوس‌های مکرر رنج می‌ برند، تمرین درمانی تصویری تجویز می ‌شود.

این روش، شکلی از درمان است که با کمک آن بیماران روایت منفی رویاهای تکرار شونده خود را به روایتی مثبت‌ تر تغییر داده و سپس این سناریو را به صورت ذهنی در طول روز تکرار می ‌کنند. اگرچه این روش در برخی موارد موثر است، اما همیشه کمک نمی کند.

به گزارش سیناپرس،به همین جهت و در تلاش برای بهبود اثربخشی درمان، محققان نیمی از یک گروه ۳۶ نفره از بیمارانی را که تحت تمرین درمان تصویری قرار می ‌گرفتند را مورد مطالعه قرارداده و از آن ها خواستند  به موسیقی و صداهای آرامش‌ بخش گوش کرده و سپس از آنها خواستند هدفون های مخصوصی را استفاده کنند که صدا این موسیقی آرامش بخش را در طول خواب  برایشان پخش می ‌کرد.

به گزارش سیناپرس، گروه دوم نیز بر اساس همان روش سنتی فعلی تحت درمان قرار گرفته و در نهایت اگرچه هر دو گروه کاهش فرکانس کابوس‌ های خود را تجربه کردند، اما این تأثیر در آنهایی که برایشان در طول خواب صدای آرام‌ بخش پخش می ‌شد، بارزتر بود.  در برخی موارد این افراد حتی  خواب‌ های شادتری را نیز گزارش کردند.

لامپروس پروگاموروس (Lampros Perogamvros) ، محقق ارشد این تیم مطالعاتی و روانپزشک در آزمایشگاه خواب ژنو، در رابطه با آزمایش فوق گفت: ما از اینکه شرکت کنندگان چقدر به روش های مطالعه احترام می گذارند و آنها را تحمل می کنند شگفت زده شدیم، به عنوان مثال انجام تمرین درمانی تصویرسازی هر روز و استفاده از هدفون خواب در طول شب به درستی از سوی این افراد دنبال شد.

ما شاهد کاهش سریع کابوس ‌ها بودیم و رویا های این افراد از نظر احساسی مثبت‌ تر شدند. برای ما، محققان و پزشکان، این یافته‌ ها هم برای مطالعه پردازش هیجانی در طول خواب و هم برای توسعه درمان ‌های جدید بسیار امیدوارکننده است.

به گزارش سیناپرس، این تیم اکنون قصد دارد روش صوت درمانی را در مقیاس بزرگتر، در انواع مختلف جمعیت دنبال کند تا اثربخشی آن را بیشتر نشان دهد.شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Current Biology منتشر شده است.

 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا