هدف‌ گذاری برای افزایش تولید گیاهان دارویی و گردش مالی ۱۵ میلیارد دلاری در سال

 روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز (سه‌شنبه) در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران که در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد، افزود: در کشوری زندگی می‌کنیم که نسبت به تمام مناطق دنیا با فراوانی گونه های گیاهی مواجه است و از میان هشت هزار گونه گیاهی در ایران ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی هستند و هزار و۸۰۰  گونه آن نیز مختص اقلیم این کشور است.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه این میزان گونه گیاهی در کشور ظرفیتی ملی در این حوزه است، خاطرنشان کرد: سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت بزرگی برای این بخش به وجود آورده است که از آن جمله می توان به گردش مالی سه میلیارد دلاری در سال اشاره کرد.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: این میزان گردش مالی فرصت طلایی را برای جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌کند، در صورتی که مواردی چون پالایش گیاهان دارویی و متابولیت‌های ثانویه را به این فرصت ها اضافه کنیم، می توانیم به گردش ۱۵ میلیارد دلاری در سال در حوزه گیاهان دارویی امیدوار باشیم.

وی حمایت نهادهایی همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی برای توسعه گیاهان دارویی ضروری دانست و گفت: با توسعه سلامتکده ها، دانشکده های طب سنتی و مکمل می‌توانیم امید داشته باشیم که در آینده این حوزه توسعه یابد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: طب مکمل به دلیل بی توجهی تاریخی ۱۰۰ ساله نیاز به حمایت بیشتر دارد و می‌توانیم فرصت‌هایی در حوزه گیاهان دارویی ایجاد کنیم اما در این میان توسعه بازارهای جانبی آن یعنی تجهیزات پزشکی که در طب مکمل کاربردهای وسعی دارد را می‌توانیم ارزش افزوده وسیعی را در این حوزه متصور شویم.

دهقانی فیروزآبادی به قرصت های امیدبخش در این حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: نمونه آن گیاه باریجه است که خاستگاه آن در کشور بوده و صمغ آن کیلویی ۳۰ دلار صادر می شود و با ارزش افزوده هزار میلیارد دلاری به ایران باز می گردد.

وی همچنین به نقش معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه گیاهان دارویی پرداخت و تصریح کرد: این معاونت به عنوان دستگاه هماهنگ کننده به منظور توسعه فناوری گیاهان دارویی، فرآورده طبیعی، اسانس ،عطر ،مواد آرایشی و بهداشتی، طب سنتی،ستاد توسعه گیاهان دارویی راه اندازی شده است.

ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران امروز با حضور سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شماری از مسوولان کشوری، فناوران و فعالان عرصه گیاهان دارویی و طب سنتی در مصلی امام خمینی (ره) تهران گشایش یافت.

در این نمایشگاه که به مدت چهار روز برپا است، شرکت‌هایی در حوزه های مختلف گیاهان دارویی و طب سنتی ایران ازجمله کشاورزی و غذایی، اسانس ‌و عصاره، ماشین‌آلات و تجهیزات، دمنوش و نوشیدنی‌های گیاهی، آرایشی و بهداشتی حضور دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا