برترین پارک های علم و فناوری جهان را بشناسید

به گزارش سیناپرس، این شرکت‌ها ممکن است وابسته به یک نهاد تحقیقاتی خصوصی و دولتی یا یک دانشگاه باشند. به کمک این پارک‌ها می‌توان ایده‌های مختلف در زمینه‌های علمی و فناوری را به اشتراک گذاشت و آنها را ترویج کرد. پارک‌های نوآوری در سراسر جهان پراکنده هستند. درباره ویژگی‌های مشترک آنها می‌توان گفت که معمولاً بر تحقیق و توسعه فناوری تمرکز می‌کنند، اغلب در مجاورت یک مؤسسه دانشگاهی واقع شده‌اند، و در واقع بهانه‌ای برای جذب تعداد زیادی از مشاغل حوزه فناوری در کنار هم هستند.

مزایای آشکاری در حضور انواع مشابه کسب و کار در نزدیکی یکدیگر وجود دارد، به ویژه اگر آنها بتوانند دانش و مهارت‌های خود را به اشتراک بگذارند یا اکوسیستمی از شرکا یا تامین کنندگان را تشکیل دهند.

سیلیکون ولی (در آمریکا) پیشگام توسعه پارک‌های علمی در جهان بوده است. عمر دره سیلیکون که در ابتدا به عنوان پارک علمی دانشگاه استنفورد شناخته شد، به اوایل دهه 1950 باز می‌گردد. پس از آن سوفیا آنتیپولیس (فرانسه) در اروپا در دهه 1960 و شهر علمی تسوکوبا (ژاپن) در آسیا در اوایل دهه 1970 ساخته شدند. این سه پارک فناوری قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پارک‌های علمی در جهان هستند.

امروزه بیش از 400 پارک علمی در سراسر جهان وجود دارد و تعداد آنها همچنان در حال افزایش است. در صدر این فهرست ایالات متحده آمریکا قرار دارد؛ بنابر گزارش‌ها بیش از 150 پارک علم و فناوری در این کشور وجود دارد. ژاپن با 111 پارک علمی در رتبه بعدی قرار دارد.به گزارش سیناپرس، چین توسعه پارک‌های علمی را در اواسط دهه 1980 آغاز کرد و اکنون حدود 100 پارک دارد که 52 مورد از آنها توسط دولت ملی و بقیه توسط دولت‌های محلی تایید شده است.

با برخی از پارک های برتر علم و فناوری در جهان آشنا شوید:

پارک علم و فناوری پلیموث

پارک علمی پلیموث در شهری با همین نام، در جنوب انگلستان واقع شده است. پارک پلیموث در سال 1995 توسط دانشگاه و شورای این شهر تاسیس شد. این پارک در منطقه‌ای به مساحت 25 هکتار در خیابان دریفورد پلیموث واقع شده و در چند فاز در حال توسعه است. پارک موردنظر دارای 14000 متر مربع مساحت برای دفاتر شرکت‌ها و همچنین فضای آزمایشگاهی خشک و مرطوب است. این پارک که از سال 2014 با عنوان پارک پلیموث شناخته می‌شود، عنوان بزرگترین پارک علم و فناوری در جنوب انگلستان را به خود اختصاص داده است.

پارک علم و فناوری اصفهان

پارک یا شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان وابسته به دانشگاه صنعتی اصفهان در ایران است. این مرکز در زمینه‌های کشاورزی، علمی و مهندسی تمرکز دارد و در 15 کیلومتری شمال غرب اصفهان واقع شده است. این پارک عملی و تحقیقاتی دارای یک مرکز درمانی، مرکز خرید، خوابگاه و مراکز ورزشی و تفریحی است. شهرک عملی و تحقیقاتی اصفهان اولین بار از 2 تا 5 سپتامبر، میزبان سی و پنجمین کنفرانس جهانی IASP پارک‌های علمی و مناطق نوآوری بود.

 پارک تحقیقاتی پوردو

پارک‌های تحقیقاتی پوردو در ایندیانا واقع شده و محصول 4 پارک تحقیقاتی است. پوردو، بزرگترین پارک تحقیقاتی وابسته به دانشگاه در ایالات متحده است. سایر امکانات در ایندیاناپولیس، نیو آلبانی و مریل‌ویل قرار دارند. پارک‌های تحقیقاتی پوردو توسط بنیاد تحقیقات پوردو توسعه داده شده است. این پارک دارای صنایع و زمینه‌های تحصیلی متعددی از جمله علم مواد، زیست‌شناسی و علم اطلاعات است. در این مجموعه، برنامه‌های توسعه کسب و کار برای کمک به سازمان‌ها نیز اجرا می‌شود.

پارک علم و فناوری یوهانبورگ

این پارک علمی توسط شهر گوتنبرگ سوئد و بنیاد فناوری دانشگاه چالمرز در دسامبر 2009 تأسیس شد. اساس فعالیت‌هایی که در حال حاضر در دانشگاه فناوری چالمرز در پردیس یوهانبورگ در گوتنبرگ انجام می‌شود، ایجاد شرایط بهتر برای رشد پایدار منطقه‌ای است.

این پارک عمدتاً از توسعه فعالیت‌ها در حوزه محیط زیست، انرژی، توسعه شهری، مواد و علم نانو حمایت می‌کند.

پارک علمی لیندهولمن

پارک علمی و تحقیقاتی لندهولمن، فضایی است که برای توسعه و تحقیق در سیستم‌های حمل و نقل، ارتباطات سیار، صنعت رسانه مدرن و وسایل نقلیه هوشمند ایجاد شده است. مقر این پارک در گوتنبرگ سوئد است.
در حال حاضر 10000 کارمند و 250 شرکت در لیندهولمن فعال هستند؛ بزرگترین شرکت‌هایی که در این پارک فعالیت دارند عبارتند از اریکسون، IBM، Semcon، Volvo Cars، Volvo Technology و SVT.

پارک علم و فناوری تورکو

پارک علمی تورکو در شهر تورکو فنلاند واقع شده است. این پارک مجموعه‌ای از مشاغل و مؤسسات آموزشی است و بر صنایع IT و توسعه بیوتکنولوژی تمرکز دارد. اعضای آن تقریباً 300 شرکت فعال در تورکو هستند، به عنوان مثال نوکیا و فوجیتسو. پارک علمی یادشده همکاری نزدیکی با دانشگاه علوم کاربردی تورکو، آکادمی آبو و دانشگاه تورکو دارد. هنوز هم کار ساخت و ساز سنگینی در محوطه این پارک در حال انجام است؛ پروژه‌های موجود در منطقه و محوطه پارک علمی در مجموع 210000 متر مربع برآورد شود.

پارک علم و فناوری هنگ‌کنگ

این پارک، همان طور که از نامش پیداست، در هنگ‌کنگ چین و در نزدیکی دانشگاه این شهر واقع شده است. این پارک دارای فضایی به مساحت 330000 متر مربع، برای همکاری با شرکت‌هایی با فناوری پیشرفته است. پارک علم و فناوری هنگ‌کنگ با این هدف طراحی شده تا شرکت‌ها را در هر اندازه و مراحل توسعه در خود جای دهد و نوآوری و تعامل را در سطح محلی و جهانی ارتقا بخشد.

 پارک علمی هسینچو

پارک علمی هسینچو در 15 دسامبر 1980 توسط دولت جمهوری چین برای تقویت نوآوری‌های علمی و فناوری پیشرفته تاسیس شد.

پارک مثلث تحقیقاتی (RTP)

پارک مثلث تحقیقاتی به‌ خاطر سه شهر مرکزی چپل‌هیل، رالی و دورهام یا به‌طور دقیق‌تر برای سه دانشگاه تحقیقاتی بزرگ در این سه شهر (به ترتیب دانشگاه کارولینای شمالی در چپل‌هیل، دانشگاه ایالتی NC و دانشگاه دوک) با این عنوان، نام‌گذاری شده است. این پارک یکی از بزرگترین پارک‌های تحقیقاتی جهان است. پارک مثلت تحقیقاتی همچنین توسط مراکز کری و موریس ویل احاطه شده است.

بیش از 50 درصد از جمعیت فعال در این پارک فناوری بزرگ دارای مدرک لیسانس هستند. پارک مثلث پژوهشی یکی از هوشمندترین مناطق ایالات متحده است. سالانه بیش از 8500 ذهن جوان از این دانشگاه تحقیقاتی فارغ التحصیل می‌شوند.

منبع: 247amend
مترجم: زهرا علی‌دوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا