تدوین سند زیست بوم و نقشه کلان در حوزه صنعت فرش دستباف

نشست هم اندیشی راه اندازی مرکز رشد فرش دستباف با همکاری مرکز ملی فرش ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صمت در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی روز گذشته اول آبان ماه برگزار شد.

 این نشست با حضور فرحناز رافع-رییس مرکز ملی فرش ایران، دکتر محسن دیندار -رییس گروه تجاری سازی فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو –رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ، محمد ویسیان- معاون تحقیق و ترویج مرکز ملی فرش، سید سجاد انوشه-معاون ارزیابی عملکرد مرکز توسع منابع انسانی وزارت صمت، ابوالفضل صادقی- رییس اتحادیه بافندگان، تولید و فروش فرش دستباف قم، امیر پورحبیب-عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان اصفهان،دکتر عزیز اله جعفری معاون توسعه و هماهنگی پارک ،دکتر ابراهیم نبیونی معاون فناوری پارک و دیگر مدیران و معاونان هرسه مجموعه برگزار شد.

دکتر محسن دیندار -رییس گروه تجاری سازی فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص توجه به حوزه فرش دستباف و همکاری با پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: باتوجه به اینکه پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی با فعالیت در حوزه های فرهنگی ثابت کرده که توانسته موثر واقع شود و همچنین باتوجه به سیاستهای معاونت فناوری در وزارت علوم،تحقیقات و فناوری برای توسعه فناوری و نواوری در حوزه صنعت فرش دستباف ، برآن شدیم تا در این خصوص از قابلیت ها و ظرفیت های پارک استفاده کرده و به کمک این مجموعه دفاتر فناوری و نوآوری در حوزه فرش دستباف هم در استان تهران و هم شهرستان ها راه اندازی کنیم.

وی تاکید کرد: همچنین بر آنیم تا صندوق تخصصصی پژوهش و فناوری در حوزه فرش دستباف را ایجاد کنیم.به این صورت که صندوق های پژوهش و فناوری با ماهیتی غیر دولتی و با هدف حمایت از شرکتهای دانش بنیان و طرحهای نوآورانه مبتنی بر تکنولوژی از شراکت بخش خصوصی فعال و علاقه مند به مباحث توسعه ای و بخش دولتی مرتبط در استانهای مختلف یا به صورت جامع جهت فعالیت در کل کشور ایجاد می شوند و به ارائه خدمات مالی، سرمایه گذاری و مشاوره ای به شرکت های دانش بنیان، فناور و اشخاص و صاحبان ایده های نو و رشته-صنعتها می پردازد.بنابراین در این حوزه با پارک آذربایجان شرقی ،کرمان قم و اردبیل به صورت پایلوت  این همکاری را شروع کرده ایم و درحال حاضر در آذربایجان شرقی مرکز رشد تخصصی در حوزه فرش دستباف دایر شده که واحدهای فناور در آن حضور دارند.

وی تصریح کرد : همچنین این نکته که موضوع حقوق مالکیت فکری ،نقش بسزایی در شکل گیری نظام نوآوری دارد باید جدی گرفته شود تا توانمندی مراکز نوآوری و فناوری ما روز به روز افزایش یابد که جایگاه واقعی خود را در شکل گیری اقتصاد دانش بنیان و رقابت پذیری اقتصاد کشور در زیست بوم های بین المللی پیدا کند،بسیار حایز اهمیت است و ازآنجا که پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی دراین حوزه به خوبی عملکرده است در این بخش نیز می توانیم از این ظرفیت ها بهره مند شویم.

بیش از ۵۰ هزار اتحادیه و تشکل در صنعت فرش دستباف وجود دارد

فرحناز رافع-رییس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: فرش دستباف قدمتی بیش از 4هزار سال در کشور دارد و میراثی است که باید با کمک یکدیگر برای آیندگان حفظ شود،این در حالی است که اگر به همین شکل مسیر را طی کنیم از هنر فرش دستباف ایران چیزی باقی نخواهد ماند.

فرحناز رافع با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار اتحادیه و تشکل در فرش دستباف وجود دارد، افزود: افراد زیادی اعم از رنگرز، رفوگر، نساج، بافنده، تاجر و … در تولید و تامین فرش دستباف فعالند که خدمات آنان فرش ما را به هویت ایرانی تبدیل کرده است.
رییس مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد:این درحالی است که فرش نه تنها یک صنعت، بلکه یک فرهنگ است؛ چرا که دستاوردهای ارزشمند یک ملت را نشان می‌دهد و در عرصه بین الملل می تواند هنر ایرانیان و فرهنگ مان را به جهان نشان دهد.

رافع افزود: فرش دستباف صنعتی است که از ابتدای تولید، ۳۰ رشته وابسته به آن مانند نخ ریسی، رنگرزی و مرمت، تعریف شده که بافندگان و تولید کنندگان برای صادرات و بازاریابی این صنعت باید برنامه ریزی کنند.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف با اشاره به اهمیت چرخه اقتصادی فعال در کشور، مطرح کرد: با توسعه و رشد هنر صنعت فرش دستباف، مشکلات بیکاری و اقتصادی در کشور نیز مرتفع می‌شود.

وی با تاکید براینکه باید هنرصنعت فرش ایرانی را در جامعه جهانی ارتقا داد،گفت: به جرات میتوان گفت اکر صنعت خلاقی وجودداشته باشد و بخواهیم روی آن کار کنیم باید به سمت صنعت فرش دستباف برویم زیرا با آن می توانیم اشتغال زایی،نوآوری و فناوری را نیز به همراه داشته باشیم.

وی افزود: بنابراین امروز تصمیم گرفتیم از ظرفیت های پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برای رشد هنر فرش دستباف و بالا بردن توان و ظرفیت های نوآوری ، فناوری و دانش در این حوزه استفاده کنیم.
رافع خاطرنشان کرد: فرش دستباف از ابتدایی که هنرمند نقش می زند تا زمانی که کالا به دست مصرف کننده برسد سراسر هنر و نوآوری است و در این حوزه نیاز به کمک پارک  وجود دارد.

وی تاکیدکرد: بعد از نفت فرش دستباف جز صادرات پر اهمیت برای کشورمان است و جای خالی نوآوری و فناوری در آن احساس می شود که به نظر این مهم با ارتقای علمی  وتمرکز  بر هنر این صنعت محقق خواهد شد.

جایگاه فرهنگ و هنر را در اقتصاد کشور ببینیم

دکتر ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی عنوان کرد: امروزه با توجه به اهمیت صنایع فرهنگی در کشور، اتفاق بزرگی رخ داده و حدود چهار سال است که پارک ملی علوم و فناوی های نرم و صنایع فرهنگی شکل گرفته و در خلال فعالیت های حمایتی، رونق اقتصادی این صنایع را در کشور ترویج  می کند. در واقع ما در این مجموعه در تلاش هستیم تا فرهنگ را از وضعیت کمک بگیر به یک مولد در اقتصاد کشور تبدیل کنیم.

رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ادامه داد: استفاده از ظرفیت پارک ها راهی بود که برای رسیدن به این هدف انتخاب کردیم. گفتنی است، مشکلات برخواسته از تحریم ها باعث شد ما نگاه جدی تری به منابع خود داشته باشیم. اگر به آمار و ارقامی که درباب رونق اقتصادی فرهنگ و صنایع فرهنگی از سوی کشورهای پیشرو منتشر می شود نگاه کنید، تنها با یک پرسش رو به رو می شوید؛ این است که چرا نتوانستیم مولفه ای مانند فرهنگ را در کشور پویا تر کنیم؟  و به سمت درآمد زایی برویم.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم هنر را از حاشیه به متن زندگی مردم بکشانیم  و جایگاه فرهنگ و هنر را در اقتصاد کشور ببینیم.

ایمانی تاکیدکرد:فرش یک مقوله حساس است و باید به آن توجه خاصی شود. باوجود اینکه در بخش صنایع فرهنگی، صنایع دستی به خصوص  حوزه فرش دستباف جایگاه والایی دارد؛ اما هنوز در بستری سنتی به تولید و عرضه این بخش از صنعت می‌پردازیم،در حالی که  باید بین سنت و مدرنیته ارتباطی برقرار کرد و این اتفاق در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی  افتاده است.

وی بااشاره به شاخه هایی که فناوری می تواند به این حوزه ورود کند ،گفت:  می توانیم در مباحثی چون طراحی یا طراحی و صادرات، یعنی حرف نو زدن در شیوه صادرات ورودکنیم.همچنین در بخش آموزش و از سوی دیگر با وجود دفتر مالکیت معنوی فعال در پارک به ثبت ایده های هنرمندان و داشتن حق مالکیت آن کمک کنیم.

ایمانی افزود: متاسفانه امروز فارغ التحصیل رشته علوم انسانی ما بیکار است و هدف این است که صنایع فرهنگی در چشم مسوولین دیده شود و فارغ التحصیل بیکار در این حوزه نداشته باشیم.

در پایان مدیران و معاونان مجموعه ها به گفتگو پرداختند و پیشنهاداتی برای پیشبرد این حوزه ارائه دادند. همچنین با پیشنهاد دکتر عزیزاله جعفری معاون هماهنگی و توسعه پارک قرار براین شد تا سند زیست بوم و نقشه کلان در حوزه صنعت فرش دستباف نیز توسط پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی تدوین شود.

همچنین در این مراسم از پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی بازدید شد.

گزارش:فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا