امکان انتقال تجربیات کسب و کارهای حوزه گردشگری فرانسه فراهم شد

دکتر بردیا شعبانی، دکترای جغرافیای گردشگری از دانشگاه مون پلیه 3 فرانسه و دبیر اجرایی این استارتاپ در گفتگو با سیناپرس گفت: در حال حاضر با توجه به نیاز روز افزون بازار گردشگری و پتانسیل های رقابتی این بازار، استفاده از تجربیات موفق کشورهای پیشرو مانند فرانسه که رتبه نخست در جذب گردشگری دنیا را به خود اختصاص داده، بسیار موثر است به همین دلیل با رایزنی هایی که میان دانشگاه علم و فرهنگ و مون پلیه فرانسه صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که برگزاری استارتاپ ویکند می تواند برنامه ای کمک کننده ای باشد، زیرا نیازهای نسل جدید و نسل های بعد نسبت به نسل های گذشته بسیار متفاوت است. از سوی دیگر تکنولوژی های نوین نیز نقش فزاینده ای در حوزه گردشگری دارند از اینرو عنوان این استارتاپ را " گردشگری، تکنولوژی های نوین و نسل های آینده" نامگذاری کردیم.

وی افزود: استفاده از تجربیات کشورهای دیگر بسیار مهم است اما انتقال این تجربه به صنعت گردشگری ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است، از اینرو برپایی استارتاپ ویکند فرصت بسیار خیلی خوبی برای انتقال تجربه و دانش نوین در حوزه گردشگری ایران فراهم کرده است. 

وی به روند اجرای این مسابقه اشاره کرد و اظهارداشت: در ابتدا دانشجویان در گروه های مختلف سه نفره ایده ها و پروژه های خود را برای داوری به دبیرخانه این استارتاپ ارسال می کنند. سپس این ایده ها و طرح ها طی یک فرایند داوری مورد ارزیابی قرار می گیرند. در نهایت ده ایده برتر با توجه به آرای دوارن ایرانی و فرانسوی انتخاب و به مرحله دوم راه پیدا می کنند. سپس با توجه به ماهیت تمامی استارتاپ های ویکند، ده تیم طی 48 ساعت توسط 5 منتور فرانسوی و 5 منتور ایرانی آموزش های لازم را می بینند. پس از پایان این مهلت، ده تیم پروژه های خودشان را کاملا در شرایط رقابتی معرفی می کنند. در نهایت کمیته داوری نهایی سه تیم برتر را انتخاب می کند. 

وی خاطرنشان کرد: در مرحله سوم، تیم نخست این فرصت را دارد که برای شرکت در ورک شاپی که به همین منظور در دانشگاه مون پلیه فرانسه از قبل پیش بینی شده است به مدت یک هفته شرکت کند و دوره های انتقال تجربه و دانش افزایی را فرا بگیرد و با اکوسیستم کسب و کار و شرایط کارآفرینی در حوزه گردشگری بیشتر آشنا شوند. همچنین اگر روند زمانی این استارتاپ تغییری نکند این امکان وجود دارد که دانشجویان تیم برتر در یک استارتاپ ویکند فرانسوی نیز شرکت کنند و با دانشجویان این دانشگاه نیز به رقابت بپردازند.

وی به اهمیت اجرای این استارتاپ اشاره کرد و به سیناپرس گفت: برپایی چنین استارتاپی می تواند به روند دانش افزایی و انتقال تجربه کمک بزرگی کند. ما می توانیم این الگوهای موفق را یاد بگیریم و با توجه به ظرفیت های ایران و شرایط فرهنگی و اجتماعی کشورمان این الگوها را در راستای اولویت های گردشگری بومی سازی کنیم.

شعبانی در پایان افزود: دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی می توانند در این استارتاپ شرکت کنند به شرط اینکه طرح و ایده شان در ارتباط با موضوع گردشگری باشد.

گفتنی است، این استارتاپ ششم و هفتم دسامبر( پانزدهم و شانزدهم آذر) برگزار می شود. علاقمندان برای شرکت در این استارتاپ تا هفتم آبان فرصت دارند تا ثبت نام اولیه خود را انجام دهند و برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت  tsw.usc.ac.ir مراجعه کنند.

گفتگو: فرزانه صدقی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا