نگرش سیاسی بر انتشار اخبار جعلی موثر است

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه فناوری گراتس در اتریش با همکاری دانشگاه بریستول انجام شد، نشان می دهد اعضای جمهوری ‌خواه کنگره آمریکا پیوندهای بیشتری را به وب ‌سایت‌هایی که غیرقابل اعتماد نامیده می ‌شوند، به اشتراک می‌ گذارند.

بر خلاف گذشته که اخبار عمدتا از طریق روزنامه ها و رادیو و تلوزیون منتشر می شدند،  امروزه منابع خبری آنلاین نقش اصلی را بر عهده داشته و متاسفانه بسیاری از این منابع، قابل اعتماد نیستند. 

از سوی دیگر گسترش شبکه های اجتماعی سبب شده است تا به طور معمول این اخبار توسط ده ها هزار کاربر مشاهده شده، به اشتراک گذاشته و مورد بحث قرار گیرد.

بسیاری از سیاستمداران ایالات متحده طرفداران زیادی در رسانه های اجتماعی دارند و به طور گسترده ای پذیرفته شده است که آنچه سیاستمداران به صورت آنلاین به اشتراک می گذارند، در شکل دهی به افکار و ادراکات عمومی بسیار موثر است. با در نظر گرفتن تمام این موارد، محققان می گویند که یافته های آنها به ویژه با توجه به اینکه انتخابات میان دوره ای ایالات متحده کمتر از دو ماه دیگر انجام می شود، دارای اهمیت زیادی است.

از سوی دیگر باید توجه داشت که میزان اطلاعات غیرقابل اعتمادی که توسط سیاستمداران در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، در حال افزایش است. 

طی این مطالعه، محققان قصد داشتند این موضوع را به صورت آماری و با ارقام ثابت کنند،بنابراین میلیون‌ها توییت اصلی توسط سیاستمداران ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و آلمان، تجزیه وتحلیل شد.

به گزارش سیناپرس، بیش از 3.4 میلیون توییت ارسال شده توسط سیاستمداران بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ برای این پروژه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به طور دقیق تر، 1.7 میلیون توییت از اعضای کنگره ایالات متحده، ۹۶۰ هزار توییت از نمایندگان پارلمان بریتانیا و ۷۵۰ هزار توییت از نمایندگان پارلمان آلمان در این پژوهش مورد آنالیز قرار گرفتند.

در ادامه، پیوندهای وب‌ سایت ‌های خارجی در آن توییت ‌ها با پایگاه داده ‌ای که توسط ناظر رسانه NewsGuard ارائه شده بود، مقایسه شد. این شرکت اعتبار و شفافیت وب سایت های خبری را بر اساس مجموعه ای سفت و سخت از معیارهای روزنامه نگاری که مالکیت، بودجه، اعتبار و شیوه های شفافیت وب سایت را پوشش می دهد، ارزیابی می کند. 

به گزارش سیناپرس، بر این اساس مشخص شد جمهوریخواهان در سال های اخیر به طور فزاینده ای به اشتراک گذاری مطالب از منابع غیرقابل اعتماد روی آورده اند. نکته قابل تامل این است که در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، میزان پیوندهای مشکوک به اشتراک گذاشته شده توسط سیاستمداران محافظه ‌کار از سال ۲۰۲۰ دو برابر شده است.

از سوی دیگر و به طور خاص، درصد لینک ‌های به اشتراک گذاشته شده به وب‌ سایت‌های غیرقابل اعتماد توسط جمهوری خواهان آمریکا در سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸  (2.4 درصد) بوده و طی سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بیش از دو برابر شده است. 
به طور کلی، اعضای احزاب در نیمه راست طیف سیاسی در همه کشورهای مورد مطالعه بیشتر از این پیوندها برخوردارند  اما فقط جمهوری خواهان آمریکایی این افزایش قابل توجه را نشان می دهند.

 دکتر لاسر، از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با مساله فوق توضیح می دهد که در سایر کشورها، این سهم ثابت می ماند.

به طور کلی، اعضای جمهوری خواه کنگره تقریباً ۹ برابر بیشتر از اعضای دموکرات کنگره دارای پیوندهای غیرقابل اعتماد هستند. در همین حال، سیاستمداران اروپایی احتمال کمتری دارند که پیوندهایی به سایت های غیرقابل اعتماد به اشتراک بگذارند. 

پروفسور استفان لواندوفسکی  رئیس بخش روانشناسی شناختی در دانشگاه بریستول، و سرپرست این تیم پژوهشی نیز در این رابطه می گوید: سیاستمداران بخشی از نخبگان تحصیل کرده هستند. رفتار آنها نوعی قطب نما است که چه چیزی از نظر اجتماعی قابل قبول است و چه چیزی نیست.

من فکر می کنم که وقتی افراد در سیاست به طور فزاینده اطلاعات نادرست یا اخباری را از منابعی ارسال می کنند که چندان قابل اعتماد نیستند، بسیار مشکل ساز است. علیرغم جایگاه اجتماعی بالای آنها، مهم است که اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط سیاستمداران را به طور انتقادی دریافت کنیم و منابع را زیر سوال ببریم.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  PNAS Nexus منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا