تعارض منافع، یکی از عوامل ناکارآمدی حکومت هاست

زینب مرتضوی فر، مدیر مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاددانشگاهی در گفتگو با سیناپرس گفت: ما در این مرکز مطالعاتی روی بحث توانمندسازی حکومت و جامعه داریم. طبق بررسی های این مرکز یکی از عوامل ناکارآمدی حکومت ها، تعارض منافع است.

وی افزود: تعارض منافع روی مسایل مختلف روی مسائل مختلف موثر است یعنی ریشه بسیاری از ناکارآمدی ها، فساد، مشکلات اقتصادی و اجتماعی به مساله تعارض منافع بر می گردد.

وی تصریح کرد: تعارض منافع در واقع به این معناست که فرد در موقعیتی قرار می گیرد که باید بین منافع شخصی و عمومی یا سازمانی و عمومی اش یکی را انتخاب کند.

وی اظهارداشت: ما برای مساله تعارض منافع موقعیت های مختلفی را مورد بررسی قرار دادیم. به عنوان مثال ریشه بحران آب به تعارض منافع بر می گردد. این تعارض منافع مربوط به قومیت ها و روابط سیاسی است. ریشه بحران صندوق های بازنشستگی نیز مربوط به بحث تعارض منافع است.

مرتضوی فر به سیناپرس گفت: اکنون بسیاری از ناکارآمدی هایی که در بحث سلامت و آموزش عالی مشاهده می کنیم، مربوط به موقعیت هایی درب های گردان است که در تعارض منافع وجود دارد بدین معنا که افراد طی دوران بازنشستگی در بخش خصوصی فعالیت می کنند. آنها در موقعیت شغلی دولتی خودشان سعی می کنند یک سری قوانین را تصویب یا کارهایی انجام دهند که بعدها بتوانند از آن استفاده کنند. به عنوان مثال قضات در دوران بازنشستگی دفتر وکالت راه اندازی می کنند. فعالان حوزه تامین اجتماعی که در حوزه بیمه کار می کنند بعدها مشاور بیمه می شوند.

وی عنوان کرد: اشتغال همزمان نیز یک موقعیت تعارض منافع است یعنی فرد غیر از کاری که انجام می دهد در موقعیت دیگری قرار دارد. بحث دیگر تعارض منافع درآمد و وظیفه است که جریمه های نیروهای انتظامی نمونه بارز آن است. وظیفه سازمانی این افراد ایجاد قوانین مشخص برای جلوگیری از جریمه است اما آنها این کار را نمی کنند تا درآمد بیشتری بدست بیاورند.

مدیر مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاددانشگاهی یادآورشد: بخشی از مسائل مانند فقر و نابرابری نیز مربوط به تعارض منافع است. ما در این مرکز از سال 1398 روی این موضوع ها و بحث های جهانی تمرکز کرده ایم و با استخراج مطالعات جهانی توانسته ایم برای نخستین بار 5 نسخه کتاب پیرامون تعارض منافع تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین توانسته ایم روی یک سری از سازمان ها تمرکز و موقعیت های تعارض منافع آنها را شناسایی کنیم و برای مدیریت آنها نیز یک سری راهکارها ارائه دهیم. در کنار آن سعی کرده ایم بحث منافع تعارض را ترویج دهیم زیرا این بحث ناشناخته است؛ بحث تعارض منافع با فساد اشتباه گرفته می شود به همین دلیل ما سعی کرده ایم این موضوع را در جامعه و بین نهادها و بخش های مختلف نهادینه کنیم.

وی افزود: یکی از کارهایی که ما در این زمینه انجام داده ایم بحث خبرنامه است. این مرکز از سال 1399 تمامی رویدادهای هفتگی درباره تعارض منافع را به صورت خبرنامه هفتگی منتشر کرده است. در کنار آن یک سری گزارش های جانبی پیرامون تعارض منافع تهیه و برای 15 هزار ایمیل ارسال کرده ایم تا افراد آشنایی نسبی با این موضوع پیدا کنند.

مرتضوی فر در پایان به سیناپرس گفت: همچنین در حال حاضر برای مساله تعارض منافع، بحث موشن گرافی را نیز آغاز کرده ایم و یک سری نشست های تصویری هم برپا کرده ایم. خوشبختانه هم اکنون تا حدودی این موضوع در کشور فراگیر شده است. سال گذشته نیز دکتر مخبر به علت توانمندی هایی مرکز ما ماموریت "شناسایی موقعیت های تعارض منافع در سازمان های اجرایی و راهکارهای مدیریتی آنها" را محول کرد که امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم گام موثری پیرامون تعارض منافع سازمان داشته باشیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا