کشف جدید محققان آمریکایی؛

عوامل مقاومت دارویی در سرطان پروستات پیشرفته شناسایی شد

کد خبر : 137554 پنج شنبه 31 شهریور 1401 - 17:02:41

محققان آمریکایی، عوامل مقاومت دارویی را در سرطان پروستات پیشرفته، شناسایی کرده اند. یافته های آن ها می تواند به انتخاب گزینه ‌های جایگزین در بیماران مقاوم به درمان کمک کند.

به گزارش سیناپرس، محققان کلینیک مایو، تغییرات ژنومی حیاتی را در پاسخ به ابیراترون استات/پردنیزون، یک گزینه درمانی استاندارد برای مردان مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته و غیر قابل درمان شناسایی کرده اند.

پژوهشگران توضیح داده اند:در حالی که چندین گزینه دارویی برای کنترل پیشرفت بیماری در دسترس است، سؤالات زیادی در مورد اینکه کدام داروها در موارد شخصی استفاده شود وجود دارد همچنین، نشانگرهای زیستی پیش ‌بینی ‌کننده، برای مقاومت و حساسیت دارویی عمدتاً ناشناخته باقی مانده اند.

ابیراترون استات، یک گزینه درمانی استاندارد برای مردان مبتلا به سرطان پروستات مقاوم به اخته است. با این حال، نرخ پاسخ محدود است و گزینه های جایگزین برای کسانی که در درمان شکست خورده اند، در دسترس نیست.

در مطالعه اخیر، محققان، توالی ‌های DNA مرتبط با پاسخ به ابیراترون استات را جهت شناسایی گزینه ‌های درمانی اضافی برای مردان مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته که به همه درمان ‌های استاندارد مقاوم هستند، نشان داده اند.

پژوهشگران یک پنل دارویی 11 ژنی را شناسایی کردند که ابزار جدیدی برای شخصی سازی درمان با ابیراترون استات ارائه می کرد. سپس، محققان داده های توالی یابی کل اگزوم و توالی RNA را از 83 بیمار با بیوپسی متاستاتیک، قبل و بعد از درمان با ابراترون استات/پردنیزون تجزیه و تحلیل کردند. پس از گذشت 12 هفته از این درمان، دانشمندان، تغییرات ژنومی مرتبط با مقاومت اکتسابی را شناسایی کردند.

محققان اضافه کرده اند: ما چشم ‌انداز ژنومی پس از درمان را، در بیماران مبتلا به سرطان پروستات مقاوم به اخته متاستاتیک، به منظور شناسایی مکانیسم ‌های مقاومت اکتسابی، تجزیه و تحلیل کردیم. نتایج ما ممکن است به انتخاب درمان ‌های جایگزین در زیرمجموعه ‌ای از بیماران مقاوم به ابراترون استات کمک کند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Molecular Cancer Research منتشر شده اند.

ترجمه: ندا جوادهراتی