روشی برای بهبود حافظه سالمندان با تحریک الکتریکی مغز

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه ای که اخیرا منتشر شده است، تحریک الکتریکی مغز به مدت 20 دقیقه در چهار روز متوالی می تواند دو نوع حافظه مختلف را در افراد 65 سال و بالاتر برای حداقل یک ماه بهبود بخشد. این روش غیرتهاجمی برای تقویت حافظه ممکن است به بهبود فعالیت های روزانه با بالا رفتن سن جمعیت جهانی کمک کند.

به خاطر سپردن چیزی برای مدتی کوتاه مانند شماره سکو هنگام گرفتن بلیت قطار، به حافظه ای به نام حافظه کاری نیاز دارد. این در حالی است که یادآوری جایی که ماشین خود را در پارکینگ فرودگاه پس از تعطیلات جا گذاشته اید، نمونه ای از حافظه بلند مدت است. عملکرد افراد در این نوع حافظه ها بسیار متفاوت است و عملکرد آن ها معمولا با افزایش سن کاهش می یابد.

در پژوهش جدیدی که در خصوص کارکردهای حافظه توسط محققان دانشگاه بوستون آمریکا انجام شده است، سعی شده است هر دو نوع حافظه در 150 فرد 65 تا 88 ساله بهبود داده شود.به گزارش سیناپرس، آنها بدین منظور، جریان های الکتریکی را از طریق الکترودهای تعبیه شده در کلاهی که شرکت کنندگان بر سر داشتند، به مغز آن ها وارد نموده و بلافاصله پنج لیست 20 کلمه ای را به گوش آن ها رسانده و سپس یادآوری می کردند. 

این دانشمندان بر اساس تحقیقات قبلی، دو ناحیه خاص مغز را با دو فرکانس تحریکی مجزا مورد هدف قرار دادند. هدف قرار دادن لوبول آهیانه تحتانی در فرکانس 4 هرتز برای بهبود یادآوری کلمات انتهای لیست، نشان دهنده ذخیره در حافظه کاری بود، در حالی که هدف قرار دادن قشر جلوی پیشانی با فرکانس 60 هرتز باعث بهبود یادآوری کلمات در ابتدای لیست شد.

طبق بررسی ها، انعکاس ذخیره سازی کلمات در حافظه بلند مدت شرکت کنندگانی که کمترین عملکرد شناختی را در شروع مطالعه داشتند، نشان داد که آن ها بیشترین سود را از تحریک الکتریکی مغز برده اند.

این محققان اظهار داشته اند: با وجود به دست آمدن این نتایج جالب توجه، ما به تحقیقات بیشتری برای تعیین این که آیا این اثرات می‌توانند بیش از یک ماه ادامه داشته باشند یا خیر داریم. چنین تحقیقاتی می توانند اثر این روش‌های خاص را بر عملکرد حافظه افراد مبتلا به اختلالات شناختی ناشی از مشکلات مغزی و همچنین افرادی که در معرض خطر زوال عقل قرار دارند نیز بررسی نمایند.

به گزارش سیناپرس،این یافته های ارزشمند در نشریه بین المللی Nature Neuroscience منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا