مهار رشد تومور با هورمون سلول‌های چربی

دانشمندان امیدوارند با این رویکرد جدید بتوانند راهکاری برای مبارزه با سرطان کبد که یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ ها به حساب می‌آید، پیدا کنند.

بیماری کبد چرب غیر الکلی یا NAFLD، نوعی کبد چرب است که در نتیجه تجمع چربی به دلایلی غیر از مصرف زیاد الکل در کبد بروز می‌کند. التهاب کبدی غیر الکلی (NASH) در واقع شدیدترین نوع بیماری کبد NAFLD است و در واقع NAFLD شایع‌ترین نوع بیماری کبد محسوب می‌شود.

سرطان کبد در بیماران NASH با سرطان‌های ناشی از هپاتیت ویروسی متفاوت است و اغلب در غیاب سیروز کبدی چنین بیماری ایجاد می‌شود. اکنون به نظر می‌رسد که مکانیسم‌های مختلف بیماری می‌توانند باعث بروز سرطان کبد مرتبط با NASH شوند.

این هورمون که نورولولین 4 (neuregulin 4) یا  NRG4 نام دارد، به عنوان نقطه بازرسی برای پیشرفت بیماری عمل می‌کند و به نظر می‌رسد پتانسیلی برای درمان دارد. تیم تحقیقاتی می‌گوید هورمون NRG4 عمدتا توسط سلول‌های چربی ترشح می‌شود و می‌تواند از کبد موش در برابر NASH محافظت کند و کاهش یا از دست دادن این هورمون منجر به سطوح شدیدتر بیماری کبدی می‌شود.

درمان جدید سرطان کبد با هورمون سلول‌های چربی

در این مطالعه، «جیاندی لین» و اعضای تیم تحقیقاتی‌اش از موش‌های آزمایشگاهی به‌عنوان مدلی برای بررسی و مقابله با سرطان کبد استفاده کردند و تغییرات مولکولی و سلولی کبد چرب را مورد بررسی قرار دادند.

کبد حاوی تعداد زیادی از انواع مختلف سلول‌هاست که یکی از آن‌ها سلول‌های ایمنی هستند. تیم تحقیقاتی پروژه با استفاده از توالی‌یابی RNA تک سلولی، به بررسی ژن تک تک سلول‌ها در بافت‌های پیچیده کبد پرداختند.

نتایج این تحقیق به زودی در نشریه Cell Metabolism منتشر می‌شود. دانشمندان در این تحقیق، تغییرات مولکولی را مورد بررسی قرار می‌دهند تا اختلالات آن را متوجه شده و هدف آن‌ها معکوس کردن روند پیشرفت سرطان است.

لین، یکی از اعضای هیئت علمی موسسه U-M Life Sciences و نویسنده ارشد این مطالعه می‌‌گوید: «این هورمون می‌تواند سرطان کبد را در موش‌های NASH سرکوب کند. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد موش‌هایی که فاقد هورمون NRG4 هستند نسبت به موش‌هایی با سطوح طبیعی NRG4 ،NASH شدیدتر و تومورهای کبدی بیشتری ایجاد می‌کنند.»

منبع: دیجیاتو