تاثیر تغییرات آب و هوایی بر جنسیت لاک پشت های دریایی

به گزارش سیناپرس، طبق گزارش کمیسیون حفاظت از آبزیان و حیات وحش فلوریدا، پنج گونه مختلف لاک‌پشت دریایی در فلوریدا یافت می‌شوند، از جمله لاک‌پشت‌های loggerhead (Caretta caretta) و لاک‌پشت‌های سبز (Chelonia mydas). بت زیرکلباخ، مدیر بیمارستان لاک پشت در فلوریدا کیز، گفت که دانشمندان طی چهار سال گذشته هیچ لاک پشت دریایی نری پیدا نکرده اند. اما چرا؟

دما نقش عمده ای در تعیین جنسیت لاک پشت های دریایی در حال رشد دارد. برخلاف انسان‌ها که تعیین جنسیت آن‌ها اصولا توسط کروموزوم‌های جنسی X و Y کنترل می‌شود، نسبت جنسی لاک پشت‌ها با دمایی که تخم‌هایشان در آن رشد می‌ کنند تعیین می‌شود. دماهای بالاتر در زمان جنینی، موجود ماده را به وجود می آورد.

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) تغییرات آب و هوایی دمای لانه های شنی لاک پشت ها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود نسبت جنسیتی لاک‌پشت‌ها به سمت ماده‌ها سوق پیدا کند. ایجاد تعداد زیادی ماده و تعداد نرهای ناکافی در جمعیت لاک پشت ها می تواند توانایی این حیوانات را برای تولید مثل، در زمانی که لاک پشت ها به بلوغ می رسند کاهش دهد و خطر انقراض منطقه ای آنها را افزایش دهد.

پدیده عجیب نسبت جنسیتی فقط فلوریدا را تحت تاثیر قرار نداده است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ که در مجله Current Biology منتشر شد، نشان داد که لاک‌پشت‌های دریایی سبز در ۹۹ درصد مواقع در سواحل گرم‌تر و شمالی دیوار بزرگ مرجانی ماده هستند و ۶۵ تا ۶۹ درصد جنسیت ماده در سواحل سردتر و جنوبی بروز پایین‌تری دارند.

در حالی که نسبت جنسیتی ناهنجار می‌تواند برای لاک‌پشت‌های دریایی مضر باشد، وجود ماده‌های بیشتر نسبت به نرها لزوماً آنقدرها هم غیرطبیعی نیست. طبق گزارش ها که حاکی از آن اند که لانه‌های لاک‌پشت‌های دریایی که 90 درصد آن‌ها ماده هستند، غیرمعمول نیستند و ممکن است تنها چند نر در یک جمعیت برای بارور کردن تخم‌ها مورد نیاز باشد. با این حال، اگر همه نرها ناپدید شوند، تولیدمثلی نیز وجود نخواهد داشت.

به گفته NOAA، آستانه دما برای تعیین جنسیت لاک پشت های دریایی 81.9 درجه فارنهایت (27.7 درجه سانتیگراد) است. لاک‌پشت‌های زیر 81.9 درجه فارنهایت نر و لاک‌پشت‌های بالای 81.9 درجه فارنهایت ماده می‌شوند، در حالی که دماهای بالاتر و پایین‌تر از این آستانه ترکیبی از تعداد نرها و ماده ها را در جمعیت تخم ها تولید می‌کنند.

این فرآیند، تعیین جنسیت وابسته به دما نامیده می‌شود و بر حیوانات مختلفی از جمله کروکودیل‌ها، بسیاری از ماهی‌ها و برخی مارمولک‌ها تأثیر می‌گذارد. دانشمندان از چگونگی این روند مطمئن نیستند، اما تئوری هایی در مورد اینکه چرا جنسیت برخی از حیوانات به این صورت تعیین می شود و برخی دیگر نه، انتشار داده اند.

دیگو کورتز، زیست شناس در دانشگاه ملی مکزیک در مکزیکوسیتی، گفت: بهترین حدس ما این است که تعیین جنسیت وابسته به دما به این دلیل است که خزندگان از مراقبت والدین برخوردار نیستند و تخم ها در تعامل نزدیک با محیط هستند. وی افزود، ما همچنین می دانیم که دمای بالا در جوجه کشی رشد جنین ها را سرعت می بخشد. بنابراین، جنسیتی که با دمای بالاتر جوجه کشی مرتبط است زودتر از تخم بیرون می آید.

طبق گزارش های قبلی، تعیین جنسیت وابسته به دما ممکن است به مادران اجازه دهد تا جنسیت فرزندان خود را کنترل کنند، مانند تخمگذاری در مکان های سردتر یا گرم تر، در صورت نیاز به تعداد نر یا ماده بیشتر در جمعیت و گونه آن حیوان تغییر می کند.

مطالعه سال 2020 بر روی لاک پشت های loggerhead که در مجله Climatic Change منتشر شد، مشکلات دیگری را که می تواند با افزایش دمای جوجه کشی به وجود بیاید برجسته کرد. در کابو ورد (که کیپ ورد نیز نامیده می شود)، کشوری در جزایر اقیانوس اطلس، محققان دریافتند که وقتی دمای جوجه کشی به 90.1 فارنهایت (32.3 درجه سانتیگراد) رسید، 33 درصد جنین بیشتری نسبت به زمانی که دمای جوجه کشی در حدود 85.5 فارنهایت (29.7 درجه سانتیگراد) بود، از بین رفت. محققان همچنین دریافتند که جنین های جوجه کشی شده در دمای بالا از نظر اندازه کوچکتر بوده و احتمال بیشتری وجود دارد که در راه رسیدن به اقیانوس توسط خرچنگ ها کشته شوند.

به عبارت دیگر، دمای بالا می‌تواند برای لاک‌پشت‌های در حال رشد کشنده باشد و شانس بقای آن‌ها را در هنگام خروج از تخم کاهش دهد.

منبع: livescience.com
مترجم: کیانوش کرمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا