کاهش عوارض جانبی درمان سرطان به کمک طب سنتی چین

به گزارش سیناپرس، رادیوتراپی به عنوان بخشی از درمان سرطان، دارای یک عارضه جانبی جدی به نام موکوزیت است که می تواند منجر به التهاب، زخم، اسهال، تهوع و استفراغ، درد شکم و نفخ شود. در حال حاضر هیچ درمان موثری برای موکوزیت وجود ندارد، اما محققان دانشگاه آدلاید دریافته‌ اند که نوعی از طب سنتی چینی شدت موکوزیت گوارشی (GIM) ناشی از تشعشع را در موش ‌ها کاهش می ‌دهد.

محققان در این مطالعه، مزایای بالقوه این درمان را برای افرادی که از GIM به عنوان یک عارضه جانبی دریافت رادیوتراپی برای درمان سرطان های معده، شکم و لگن رنج می برند، تشریح می کنند.

پژوهشگران گفته اند، یافته های ما بسیار امیدوارکننده هستند. زیرا ممکن است بتوانیم در آینده درمانی برای بیماران مبتلا به موکوزیت ارائه دهیم. این مسئله بسیار حائز اهمیت است چرا که موکوزیت میزان درمانی را که بیماران سرطانی می توانند دریافت کنند محدود می کند و به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی آن ها تأثیر می گذارد.

نیمی از موش ‌ها تزریق مرکب کوشن (CKI) – که نوعی طب سنتی چینی است – دریافت کردند، در حالی که به نیمی دیگر یک ماده کنترل تزریق شد.به گزارش سیناپرس، CKI به مدت سال ها در چین به طور گسترده به تنهایی، یا همراه با شیمی درمانی یا رادیوتراپی برای درمان سرطان استفاده می شود. محققان اضافه کرده اند، CKI از ریشه دو گیاه دارویی کوشن و بایتولینگ به شکل یک مایع تزریقی تهیه می ‌شود.

این مطالعه نشان داد، علائم GIM در موش ‌هایی که CKI دریافت کردند، در مقایسه با موش ‌هایی که ماده کنترل داشتند، کاهش یافت. این یافته ها بر اساس مطالعات قبلی انجام شده است که نشان می دهد CKI اثرات قابل توجهی بر بیان ژن در رده های سلولی، از جمله ژن هایی که التهاب را تنظیم می کنند، دارد.

به گزارش سیناپرس،یافته های تحقیقاتی در مجله Frontiers in Oncology منتشر شده اند.