از کلرید پتاسیم به جای کلرید سدیم استفاده کنید

به گزارش سیناپرس، محققان دریافتند جایگزین کردن کلرید پتاسیم به جای نمک طعام می تواند اثرات مضر نمک را کاهش دهد. دکتر بروس نیل، محقق ارشد و مدیر اجرایی موسسه جورج در استرالیا، درباره موضوع فوق توضیح داد: مشکل اصلی سلامت عمومی نمک موجود در غذاهای فرآوری شده و آماده ای است که بیشتر مردم در کشورهای توسعه یافته مصرف می کنند.
وی در ادامه توضیحات خود افزود: کاری که شما باید انجام دهید این است که به سراغ افرادی بروید که مواد تشکیل دهنده را تهیه می کنند و کاری که انجام می دهید این است که به تامین کنندگان می گویید به جای فروش نمک معمولی از نمک غنی از پتاسیم استفاده کنید و به این ترتیب مردم از مزایای آن بهره مند خواهند شد. با جایگزینی کلرید پتاسیم در مقادیر مختلف به جای کلرید سدیم (نمک معمولی غذا)، می توانید فشار خون افراد و خطر سکته مغزی، حمله قلبی و سایر عواقب فشار خون بالا را به طور چشمگیری کاهش دهید.
آخرین یافته‌ها بر اساس یک مطالعه بزرگ است که محققان در روستاهای چین انجام دادند که با استفاده از یک جایگزین نمک غنی شده با پتاسیم، کاهش چشمگیری در حملات قلبی و سکته مغزی نشان داده شد. نیل و همکارانش برای بررسی دقیق تر این موضوع، نتایج ۲۱ مطالعه منتشر شده را که شامل بررسی شرایط ۳۰ هزار نفر بود، تحلیل کردند. این مطالعات در اروپا، منطقه غربی اقیانوس آرام، قاره آمریکا و آسیای جنوب شرقی انجام شد.
به گزارش سیناپرس، مقدار کلرید سدیم در جایگزین های نمک از ۳۳% تا ۷۵% و مقدار کلرید پتاسیم از ۲۵% تا ۶۵% متغیر بود. تجزیه و تحلیل ها نشان داد که جایگزین های نمک پتاسیمی، فشار خون را در همه شرکت کنندگان کاهش می دهد.

محققان دریافتند که این کاهش فشار خون بدون توجه به جغرافیا، سن، جنسیت، سابقه فشار خون بالا، وزن و فشار خون پایه ثابت بود.
تجزیه و تحلیل بیشتر از پنج کارآزمایی با بیش از ۲۴ هزار شرکت‌ کننده همچنین نشان داد که جایگزین ‌های نمک خطر مرگ زودهنگام را تا ۱۱ درصد و بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۱۳ درصد و خطر حمله قلبی یا سکته را تا ۱۱ درصد کاهش می‌دهند. این تیم مطالعاتی همچنین دریافتند که برای اکثر مردم استفاده از پتاسیم بی خطر است. با این حال، به گفته کلینیک کلیولند، جایگزین‌های نمک می ‌توانند زمانی خطرناک باشند که بیماری‌های کلیوی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری کبد یا دیابت دارید.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Heart منتشر شده است.
مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا