طرح های فناورانه و پژوهشی حمایت می شوند

دکتر محمدرضا صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی با اشاره به اهمیت و نقش شرکت های فناور در رفع نیازهای جامعه به سیناپرس گفت: اکنون دو شرکت فناور زیر مجموعه پژوهشگاه ابن سینا هستند. بسیاری از اعضای هیات علمی و محققان این پژوهشگاه هم که صاحب شرکت دانش بنیان یا فناور هستند نیز برخی از یافته های پژوهشی خودشان و همچنین برخی از یافته های پژوهشی مشترک با این مجموعه را به صورت خدمت، محصول و فناوری ارائه می دهند.  در حال حاضر قراردادها و تفاهم نامه هایی هم با پژوهشگاه به امضا رسانده‌اند.

این دکترای تخصصی بیوشیمی بالینی افزود: اکنون نگاه حاکمیت و کشور به شرکت های دانش بنیان و صاحبان فناور، نگاه حمایتی و ارائه تسهیلات به آنهاست بنابراین اگر این شرکت ها نیاز به حمایت داشته باشند، مجموعه ما حتما به آنها کمک خواهد کرد.

وی اظهارداشت: همچنین در حال حاضر 12 شرکت فناور نیز در مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا( مرکز وابسته به پژوهشگاه ابن سینا) مستقر هستند. این شرکت ها خارج از مجموعه وارد این مرکز شده اند. اکنون خدماتی را دریافت می کنند تا بتوانند پس از رسیدن به دوره بالندگی و رشد اولیه از مجموعه ابن سینا خارج شوند. ما در پژوهشگاه ابن سینا کمک کرده ایم تا این شرکت ها بتوانند از تسهیلات صندوق های حمایتی حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و همچنین وزارت علوم استفاده کنند. خوشبختانه این شرکت ها با حمایت هایی که دریافت کرده اند، اکنون دستاوردهای خوبی بدست آورده اند.

وی بیان کرد: هدف اصلی پژوهشگاه ابن سینا این است که فعالیت های اولیه پژوهشی دو شرکت مستقر در مجموعه به مرحله تولید برسد. ابتدا ترجیح مان بر این است زمانی که فعالیت های این دو شرکت به مرحله ارائه خدمت رسید، آنها را به بخش خصوصی، دولتی یا همکاران و اعضای هایت علمی دخیل در این امر واگذار کنیم زیرا به طور حتم، ساز و کار شرکت ها مبانی خاص خودشان را دارد. نیازهای خاصی را می طلبد. شاید این نیازها فراتر از قوانین حوزه مالی، مالیاتی و اداری دولت باشد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه ما نیز به عنوان یک نهاد غیر دولتی ملزم به رعایت این قوانین است اما اگر این شرکت ها از مجموعه ابن سینا منفک و جدا شوند، راحت تر می توانند به فعالیت خودشان ادامه دهند از اینرو سعی ما بر این است شرکتی در حوزه سلول های بنیادی ایجاد کنیم که مستقل از پژوهشگاه باشد یعنی مجموعه ما یکی از سهامداران آن شرکت باشد. همچنین اکنون در حوزه اصلاح نژاد دام سنگین نیز شرکتی داریم که می طلبد شرکت های دیگری نیز به این حیطه ورود پیدا کنند.

مراکز خدمات تخصصی باید خودگردان باشند

رئیس پژوهشگاه ابن سینا در پاسخ به این سوال که هم اکنون پژوهشگاه ابن سینا اکنون برای خود اتکایی مالی و تحقق خودگردانی با کارآمدتر کردن طرح های کسب و کار و ایجاد منابع پایدار چه اقداماتی انجام داده است؟ به سیناپرس گفت: هدف اصلی ما در پژوهشگاه ابن سینا حمایت از طرح های فناورانه و پژوهشی است بنابراین اگر ایده یا پروپوزالی به مجموعه ارائه شود، پس از انجام محاسبات و ارزیابی های اولیه اگر طرح از دور نمای خوبی برخوردار باشد، مورد حمایت قرار می گیرد و از منابع درآمدی پژوهشگاه، جهاددانشگاهی یا دیگر سازمان ها مانند ستاد سلول‌های بنیادی، ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اعتبار پژوهشی آنها تامین می شود.

صادقی افزود: ما از این طرح ها حمایت می کنیم تا یک محصول یا فناوری تولید شود. سپس این طرح ها به افراد دخیل، شرکت ها یا  دیگر مجموعه ها واگذار می شود. در ساز و کار جهاددانشگاهی این مساله اندیشیده شده که اگر مجموعه یا فردی تمایل به واگذاری نداشته باشد، این طرح در یک مرکز خدمات تخصصی به فعالیت خودش ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز خدمات تخصصی دارای یک هیات مدیره است که برخی از آنها را افراد حقوقی مانند معاون پژوهشی، رئیس مجموعه یا پژوهشگاه، معاون اداری و مالی و رئیس آن مرکز خدمات تخصصی تشکیل می دهند. تعدادی از افراد نیز حقیقی هستند. وظیفه اصلی هیات مدیره اداره کردن این مرکز به صورت اقتصادی است. تعاملات پژوهشگاه نیز بدین صورت است که هزینه صرف شده برای این محصول یا فناوری پس از بهره برداری به مجموعه باز گشت پیدا کند.

وی یادآورشد: اکنون با تعامل مالی که با مراکز خدمات تخصصی داشته ایم ، بخشی از ورودی آنها به پژوهشگاه بر می گردد. در نتیجه پژوهشگاه می تواند از آن منابع مالی برای طرح ها و سرمایه گذاری های آتی استفاده کند بنابراین مراکز خدمات خصصی حتما باید خودگردان باشند و بتوانند هزینه های کارکنان، فضا و نگهداری خودشان را تقبل کنند. همچنین این مراکز باید سود قابل توجهی نیز داشته باشند تا بتوانند به حیات خودشان ادامه دهند.

وی در پایان به سیناپرس گفت: چنین روندی در دراز مدت می تواند تمرینی باشد که مرکز خدمات تخصصی به شرکتی تبدیل و از مجموعه خارج شود. به عبارت دیگر در این زنجیره و فرایند، ابتدا طرحی به صورت پروپوزال تحقیقاتی یا فناوری ارائه می شود. پژوهشگاه با منابع مالی خودش و منابع مالی بیرونی این طرح را حمایت می کند. پس از اینکه طرح به نتیجه رسید و به مشتری یا خریدار عرضه یا در یک مرکز خدمات تخصصی ارائه می شود. مرکز تخصصی باید کاملا مستقل و ترازش نیز مثبت باشد که بابت سرمایه گذاری اولیه هزینه ای به پژوهشگاه پرداخت کند. در دراز مدت این مرکز تخصصی می تواند به شرکتی مستقل تبدیل شود؛ شرکتی که ساز و کار های مالی، مالیاتی و اداری خودش را دارد و در قانون تجارت کاملا مشخص شده ای نیز به فعالیتش ادامه می دهد تا مشکلی از جامعه برطرف کند و همچنین بتواند یک منبع مالی پایدار برای جهاددانشگاهی و پژوهشگاه ایجاد کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا