تفاوت بزرگ در ششمین انقراض دسته جمعی

گزارش سیناپرس، در بیش از یک مورد در طول ۵۴۰ میلیون سال گذشته، زمین بیشتر گونه های خود را در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه زمین شناسی از دست داده است. این رویدادها به عنوان رویدادهای انقراض دسته جمعی شناخته شده و اغلب تغییرات آب و هوایی، خواه ناشی از گرم شدن شدید یا سرد شدن شدید، ناشی از سیارک ها یا فعالیت های آتشفشانی باشد را دنبال می کنند.

زمانی که کونیو کایهو (Kunio Kaiho) تلاش کرد تا پایداری میانگین دمای سطح زمین و تنوع زیستی سیاره را اندازه‌ گیری کند، یک اثر عمدتاً خطی پیدا کرد. هر چه تغییر دما بیشتر باشد، میزان انقراض بیشتر است. 

برای رویدادهای خنک کننده جهانی، بیشترین انقراض دسته جمعی زمانی رخ داد که دما حدود ۷ درجه سانتی گراد کاهش یافت. اما برای رویدادهای گرمایش جهانی، کایهو دریافت که بزرگترین انقراض دسته جمعی در گرمایش تقریباً ۹ درجه سانتیگراد رخ داده است. این میزان بسیار بالاتر از تخمین ‌های قبلی است که نشان می ‌دهد دمای ۵.۲ درجه سانتی‌گراد می ‌تواند منجر به انقراض بزرگ دریایی شود. برای در نظر گرفتن این موضوع، تا پایان قرن، گرمایش جهانی مدرن در مسیر افزایش دمای سطح تا ۴.۴ درجه سانتیگراد قرار دارد.

کایهو پیش‌ بینی می ‌کند که گرمایش زمین با ۹ درجه سانتی‌گراد در بدترین سناریو حداقل تا سال ۲۵۰۰ ظاهر نخواهد شد. کایهو منکر این نیست که بسیاری از انقراض ها در خشکی و دریا به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال وقوع است، او فقط انتظار ندارد همان نسبتی که قبلاً وجود داشته تکرار شود. 

با این حال، تنها درجه تغییر آب و هوا نیست که گونه ها را در معرض خطر قرار می دهد. سرعتی رخ دادن آن نیز بسیار مهم است. بزرگترین رویداد انقراض دسته جمعی روی زمین ۹۵ درصد از گونه های شناخته شده در آن زمان را از بین برد و بیش از ۶۰ هزار سال به طول انجامید و در حدود ۲۵۰ میلیون سال پیش رخ داد. اما امروزه گرمایش امروز به لطف انتشار سوخت های فسیلی توسط انسان در مقیاس زمانی بسیار کوتاه تری رخ می دهد.

شاید گونه‌ های بیشتری در ششمین رویداد انقراض زمین بمیرند، نه به این دلیل که بزرگی گرمایش بسیار زیاد است، بلکه به این دلیل که تغییرات آنقدر سریع اتفاق می افتد که بسیاری از گونه‌ ها نمی توانند سازگار شوند.

به گزارش سیناپرس، کایهو اذعان می‌ کند: پیش‌ بینی بزرگی انقراض انسانی در آینده تنها با استفاده از دمای سطح دشوار است، زیرا علل انقراض انسانی با علل انقراض دسته جمعی در زمان زمین ‌شناسی متفاوت هستند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Biogeosciences منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا