درمان سل در دوران بارداری بی خطر است

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات جدید نشان داد از هر ۱۰ زن باردار، هفت زن پس از مصرف داروی سل که قبلاً در بارداری ناایمن تلقی می ‌شد، نوزادان سالمی به دنیا آوردند. این پژوهش تجربیات ۲۷۵ زن باردار مبتلا به سل مقاوم به چند دارو را که در آفریقای جنوبی، پرو، برزیل، ایران و اوگاندا زندگی می کردند، مورد بررسی قرار داد.

محقق ارشد این پژوهش ها دکتر کفیالو آلن (Kefyalew Alene) از دانشکده کرتین گفت: این مطالعه نشان داده است که استفاده از دارویی که برای درمان سل مقاوم به نام لینزولید (Linezolid) با نتایج مطلوب بارداری و موفقیت بالای درمان مرتبط است.

دکتر آلن گفت: این اولین بررسی جامع از نتایج درمان بیماری سل مقاوم به چند دارو در زنان باردار است که یکی از آسیب ‌پذیرترین گروه‌ها در میان نیم میلیون نفری هستند که در سراسر جهان با این بیماری زندگی می ‌کنند. او می افزاید، من متعجب شدم وقتی متوجه شدم که ۷۳.۲ درصد از زنان باردار مبتلا به سل مقاوم به چند دارو، نوزادان سالمی به دنیا آورده اند و این درمان برای ۷۲.۵ درصد از زنان مؤثر بوده است. این نتایج به این معنی است که آنها درمان شده یا مراحل درمان را با موفقیت کامل کرده اند.

دکتر آلن گفت این مطالعه به یک مسئله چالش برانگیز جهانی پاسخ داد که چه زمانی باید بیماران باردار مبتلا به سل مقاوم به چند دارو را درمان کرد. او همچنین افزود: پیشتر تصور می شد که داروهای مرحله دوم سل که برای درمان سل مقاوم به چند دارو استفاده می‌ شوند برای جنین سمی هستند و تحقیقات قبلی پیشنهاد کرده‌ بودند که برای درمان بیماری تا بعد از زایمان منتظر بمانیم. اما باید بدانیم که خود بیماری سل نسبت به عوارض جانبی دارو می تواند تأثیرات مخرب بیشتری بر مادر و نوزاد داشته باشد. اگر سل مقاوم به چند دارو درمان نشود، می تواند منجر به خطر بیماری حاد مادر و حتی مرگ مادر و جنین شود.

این مطالعه نشان می دهد که ما باید درمان را در اسرع وقت در دوران بارداری شروع کنیم. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از داروی لینزولید در بارداری مورد نیاز است زیرا استفاده طولانی مدت می تواند خطر اختلالات گوارشی، سمیت گوش و اختلالات روانپزشکی را افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس، پیامدهای نامطلوب بارداری از جمله زایمان زودرس، از دست دادن جنین، وزن کم نوزاد هنگام تولد و مرده زایی با مصرف این دارو ایجاد نشده بلکه توسط خود بیماری به وجود می آیند و محققان به این نتیجه رسیدند که اگر این دارو مصرف نشود، نتیجه بدتر خواهد بود.
شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Network Open منتشر شده است.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا