گوشت بز مانع بروز التهاب در رگ های خونی فرد می شود

حامد کیومرثی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه سابقه پرورش بز در گيلان به ساليان بسيار دور بر می گردد گفت: استان گيلان با توجه به شرايط اقليمي موجود در آن، مستعد دامداري و پرورش دام است. البته متأسفانه گوشت بز در مقایسه با گوشت گاو، گوسفند و سایر منابع پروتئین‌ حیوانی جایگاه مناسبی را بدست نیاورده است و شاید یکی از دلایل آن عدم بازارپسندی و سازگاري با ذائقه مردم باشد.

وی با اشاره به کتاب اخیرش با عنوان  "راهنمای تغذیه و پرورش بز نژاد بوئر" ادامه داد: با به نژادی، استفاده از روش های نوین تغذیه ای و همچنین اصول صحیح طبخ می توان بازارپسندی  گوشت بز را افزایش داد و اين معضل را برطرف کرد.
کیومرثی خاطرنشان کرد: بزها تولیدکننده طیف وسیعی از محصولات هستند و نوع تغذیه استفاده شده برای بز ها نیز از تنوع بیشتری برخوردار است و این امر سبب افزایش سازگاری این حیوان با انواع شرایط آب و هوایی است.

پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان گفت:علاوه بر مزایای زیست محیطی پرورش بز جلوگیری از گسترش علف های هرز مضر و ترویج رشد گونه های رویشی محلی بدلیل نحوه خاص چرای بز است. بزها نسبت به نشخوارکنندگان بزرگ مانند گاو در مصرف آب نیز کارآمدتر هستند. در مجموع پرورش بز را می توان سودآور و پایدار و آینده صنعت دامپروری دانست.

کیومرثی تصریح کرد:بز تالشي بز بومی استان گیلان است و از کیفیت گوشت نسبتا مناسبی برخوردار است. قیمت ارزان تر گوشت بز و مقاومت بیشتر بز نسبت به گوسفند یک مزیت می باشد. مزیت دیگر گوشت بز کم چرب بودن آن است.
وی افزود:از دیگر معیارها برای تفاوت گوشت گوسفند و بز در رنگ گوشت آنها است. به طوری که رنگ گوشت بز نسب به گوسفند تندتر است. همچنین گوشت بز پس از کشتن دچار تغییر رنگ کمتری است. از دیگر تفاوت گوشت گوسفند و بز، وضعیت گوشت این دو پس از پختن است.

کیومرثی خاطرنشان کرد: پس از پختن گوشت بز میزان آبی که این گوشت از دست می دهد در مقایسه با گوشت گوسفند کمتر می باشد و همچنین گوشت بز پس از پختن با افت کمتری نسبت به گوسفند روبرو می شود.

وی تصریح کرد: گوشت بز حاوی مواد مغذی فراوانی است و مصرف گوشت بز تاثیر زیادی بر کاهش خطر التهاب رنگ های خونی در افراد دارد.

پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان تصریح کرد: گوشت بز به دلیل دارا بودن ماده ارزشی به نام CLA یا لینولئیک اسید مزدوج (نوعی اسید چرب) میتواند تا حد زیادی مانع از بروز التهاب در رگ های خونی فرد شود.

وی گفت:گوشت بز به دلیل دارا بودن CLA و وجود ویتامین‌های گروه ب در پیشگیری از بروز سرطان بسیار موثراست.
کیومرثی تاکید کرد ترویج پرورش بز با نژادهای بومی و همچنین بهنژادی دام ها و آموزش و ترویج نحوه صحیح پرورش، تغذیه و حتی طبخ و فراوری گوشت و سایر محصولات بز مقدور است و از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی توجیه پذیر است که می تواند به بهبود و رونق دامپروری و تبدیل آن‌ به صنعتی پایدار کمک شایان و موثری کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا