با این آمپول وزن خود را سالم کم کنید

به گزارش سیناپرس، دارویی به نام سماگلوتاید اخیرا  توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای مدیریت وزن تایید شده است. این دارو به عنوان یک داروی ضد دیابت شناخته شده و معمولاً در دوزهای یک میلی گرم تجویز می شود.

طی این مطالعه، شرکت‌ کنندگانی که چاق بوده یا اضافه وزن داشتند، دوز بالاتر 2.4 میلی‌گرم را در کنار رژیم کم کالری و افزایش فعالیت بدنی دریافت کردند. طی این تحقیقات، شرکت کنندگان به طور متوسط بیش از ۱۵ کیلوگرم وزن کم کردند و بیش از ۳۰ درصد از افراد یک پنجم وزن خود را از دست دادند. به گزارش سیناپرس، این دارو مانند اینکرتین، یک هورمون طبیعی در بدن ما را به همراه قند خون را کاهش می دهد، بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت تجویز می شود.

پروفسور راشل باترهام، نویسنده ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق گفت: یافته های این مطالعه نشان دهنده یک پیشرفت بزرگ برای بهبود سلامت افراد چاق است. طی این مطالعه سه چهارم افرادی که سماگلوتاید 2.4 میلی گرم دریافت کردند، بیش از ۱۰٪ از وزن بدن خود را از دست دادند و یک سوم افراد نیز بیش از ۲۰ درصد وزن خود را کم کردند.

گفتنی است هیچ داروی دیگری به تولید این سطح از کاهش وزن نزدیک نشده است و این دارو واقعاً یک تغییر دهنده بازی است.به گزارش سیناپرس، به گفته پژوهشگران، برای اولین بار، مردم می توانند از طریق دارو به چیزی برسند که پیش از این فقط از طریق جراحی کاهش وزن ممکن بود.

به گزارش سیناپرس، سماگلوتاید می تواند با بازتاب هورمون اینکرتین معروف به GLP-1 که اشتها و گرسنگی را کاهش می دهد، سیستم تنظیم کننده اشتها را در اختیار بگیرد. محققان بر این باورند که این دارو به افراد چاق کمک می کند تا وزن کم کنند و بنابراین می تواند خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از کووید ۱۹ و همچنین دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهد.

پروفسور باترهام در این رابطه گفت: تأثیر چاقی بر سلامتی بیماران بارها  توسط محققان مورد توجه قرار گرفته و همچنین چاقی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های جدی محدود کننده زندگی از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، بیماری های کبد و انواع خاصی از سرطان ها را افزایش می دهد. این دارو می تواند پیامدهای مهمی برای سیاست های بهداشتی در سال های آینده داشته باشد.

شرح کامل این مطالعه در مجله پزشکی نیوانگلند (The New England Journal of Medicine) منتشر شده است.

مترجم: مولود یوسفی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا