تماشای آثار هنری استرس را کم می کند

به گزارش سیناپرس، مجموعه داران آثار هنری، قطعاتی را که  کارشناسان جالب و زیبا می دانند جمع آوری می کنند. به غیر از موزه ها، بسیاری از مجموعه داران از این آثار هنری برای تزئین خانه های خود و همچنین نمایش دادن آن ها به دوستان و دیگران استفاده می کنند.

برخی افراد نیز این آثار را به عنوان میراثی برای فرزندان خود نگهداری کرده یا در موزه می گذارند. در این میان یافته های پژوهشگران نشان می دهد بازدیدکنندگان موزهها و گالری های هنری که زیبایی هنر را تجربه می کنند، با کاهش استرس مواجه خواهند شد زیرا تعامل با آثار هنری باعث بروز فرآیندی می شود که مرکز لذت در مغز آنها را تحریک کرده و فرد را خوشحال می کند.

حال ممکن است این سؤال برای بسیاری افراد مطرح شود که آیا جمع‌آوری یا تماشای آثار هنری چیزی فراتر از این فواید شناخته شده انجام می‌دهد؟

به گزارش سیناپرس،اکثر مردم در پاسخ به سوال فوق بر اساس تجربه می گویند، بله. با این حال، مطالعات جدید نشان می دهد که پاسخ به این سوال نباید صرفاً غریزی باشد. تحقیقات اخیر مزایای روانی و فیزیولوژیکی بازدیدکنندگان از موزه ها را مورد مطالعه قرار داده است.

مطالعات جدید در این رابطه در راستای یک مطالعه قدیمی تر انجام شده است که ۱۳ سال پیش پیگیری شده بود. در اولین مطالعه که توسط دو پژوهشگر به نام های کلو و فردوی در سال ۲۰۰۶ انجام شد، پژوهشگران سطح استرس و سطوح برانگیختگی و کورتیزول بزاقی را قبل و بعد از بازدید شرکت کنندگان از موزه ثبت کردند.

همین رویکرد در مطالعه جدید محققان به سرپرستی تر کازاریان و لوک تکرار شده و نتایج نشان داد  سطوح استرس به یک احساس کلی از رفاه مربوط به خوشایند یا ناخوشایند بودن شرایط اشاره دارد. برانگیختگی نیز به معنای احساس بیداری در مقابل خواب آلودگی است. سطح کورتیزول بزاق در مطالعات فوق به عنوان یک شاخص فیزیولوژیکی برای اندازه گیری استرس استفاده شد.

در این مطالعات، دانشمندان گروهی از کارگران را که شامل ۱۴ زن و ۱۴ مرد بودند به یک موسسه هنری بزرگ در لندن برده و شرایط آن ها را مورد بررسی قرار دادند. به گزارش سیناپرس، این مطالعه نشان داد استرس گزارش شده آنها پس از بازدید ۴۵ درصد کاهش یافت، در حالی که برانگیختگی گزارش شده بدون تغییر باقی مانده و سطح کورتیزول بزاق آنها نیز با کاهش رو به رو شد.

به گزارش سیناپرس، محققان در فاز دوم مطالعات خود ۳۱ متخصص بومی شامل ۲۱ زن و ۱۰ مرد را به موزه هنرهای بلیو در سیاتل، واشنگتن برده و شرایط آن ها را مورد ارزیابی قرار دادند. بررسی های انجام شده نشان داد سطح استرس افراد فوق ۷۲ درصد کاهش یافت در حالی که برانگیختگی گزارش شده توسط خود آنها ۲۸ درصد کم شده و کورتیزول بزاق آنها نیز بدون تغییر بود.

اگرچه نتایج این دو مطالعه کاهش سطح استرس گزارش شده توسط خود افراد را در بازدید از موزه نشان می ‌دهد، اما برانگیختگی گزارش ‌شده توسط خود افراد و کورتیزول بزاق ارتباطی با یکدیگر نداشت. به گفته محققان، عوامل زیادی ممکن است به این نابرابری کمک. آنچه واضح است، فراتر از کاهش استرس گزارش شده توسط خود افراد در هر دو بازدید از موزه، باید مطالعات بیشتری برای روشن کردن تفاوت ‌های موجود در برانگیختگی  گزارش ‌شده و اندازه‌ گیری ‌های فیزیولوژیکی کورتیزول بزاق انجام شود.

برای بررسی دقیق تر این مساله، محققی به نام ماستاندرا (Mastandrea)، فشار خون و ضربان قلب در زنان جوان سالم  را  قبل و بعد از سه بازدید مختلف از گالری ملی هنرهای مدرن در رم ارزیابی کرد. در طی یک بازدید، افراد مورد مطالعه هنر فیگوراتیو را مشاهده کرده و سپس هنر مدرن و در نهایت دفتر موزه را مشاهده کردند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها نشان می دهد در طول بازدید از هنر فیگوراتیو، فشار خون شرکت کنندگان کاهش یافت. این مساله به عنوان نشانه کاهش استرس در نظر گرفته می شود زیرا استرس به عنوان عامل افزایش فشار خون شناخته شده است. هیچ تغییری در ضربان قلب یا فشار خون دیاستولیک (فشار در شریان‌های شما زمانی که قلب شما بین ضربان ‌ها استراحت می ‌کند) وجود نداشت. جالب بود که آزمودنی ها هر دو نوع هنر (تصویری و مدرن) را دوست داشتند، اما این فقط هنرهای تصویری بود که فشار خون سیستولیک را کاهش داده و تماشای هنر مدرن تاثیری بر فشار خون این افراد نداشت.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: psychologytoday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا